Trendy- jedne pojawiają się tylko na chwilę, wzbudzając mniejsze lub większe zainteresowanie, inne na stałe wpisują się w działania marek. Jakie są 3 najważniejsze trendy digital marketingu na najbliższy czas?

Zdaniem przewodniczącego grupy eksperckiej Efektywność Mixx Awards 2016 – Przemka Bartkowiaka, CRO i członka zarządu Grupy Netsprint:

przemyslaw-bartkowiak-grupa-netsprintKluczowe trendy najbliższych miesięcy można zawrzeć w dwóch stwierdzeniach – personalizacja przekazu reklamowego oraz technologie w służbie marketingu.

To jedyna słuszna odpowiedź na rosnącą popularność adblocków, ślepotę bannerową i spadającą efektywność komunikacji digitalowej.

Oczywiście z personalizacją przekazu ściśle łączą się takie trendy jak wykorzystanie danych i reklama natywna, które dynamicznie rosną w siłę.

Z raportu “Rynek reklamy internetowej 2015-2016” opracowanego przez Netsprint wynika, że w 2016 marketerzy najchętniej skorzystają z takich form reklamy jak  reklamy targetowane w oparciu o dane (63%), reklamy mobilne (58%), reklamy kupowane za pomocą systemów RTB (53%) oraz linki content marketingowe (47%).

Z uwagi na presję efektywnościową połączoną z koniecznością komunikacji one-to-one, coraz większą popularność zyska korzystanie przez reklamodawców z danych o użytkownikach, zgromadzonych w postaci segmentów w hurtowniach danych zwanych Data Management Platform (DMP).

Firmy dostrzegają wagę zgromadzonych przez siebie danych i coraz śmielej będą przyglądać się technologiom private DMP, czyli własnym platformom przetwarzającym dane w segmenty do wykorzystania w kampaniach.

Marketing automation i private DMP zdominują w przyszłości egzekucję w komunikacji marketingowej, jednak już dzisiaj przyglądałbym się i mocno testował wszystkie pomysły wykorzystujące “micro moments” w kampaniach. Komunikowanie się na zewnątrz, osobnym komunikatem do lojalnych klientów, osobnym do wszystkich potencjalnie nowych, z wykorzystaniem danych z zewnątrz, w odpowiedniej chwili i czasie (micro moments) będzie kluczem do sukcesu przyszłych kampanii.

 

Wszyscy dzisiaj mówią o rozwoju programmatic’u – modelu zakupu, w który inwestują największe światowe marki, takie jak P&G, Kellogg czy Unilever, ale niewielu mówi o komunikacji wewnątrz bannerów/native adsów kupowanych na tych platformach. A przecież to jest najważniejsza część komunikacji marketingowej, dotarcie do doskonałej grupy celowej z niedoskonałym przekazem jest pewnie gorsze niż odwrotna sytuacja.

Dopiero gdy w USA i Wielkiej Brytanii, wydatki na reklamę display’ową w modelu programmatic przekroczyły 50% zaczęto się zastanawiać nad dynamiczną optymalizacją wewnątrz kreacji i jej personalizacją. W Polsce przy 13% udziale programmatica, rynek dojdzie do tego dopiero za 2 lata, a przecież te technologie (dynamic creative optimizers) są już dostępne u nas od paru lat.

    – Przemysław Bartkowiak, szef grupy eksperckiej Efektywność Mixx Awards 2016