Data Driven & Precision Marketing

Działania online, których idea jest nierozerwalnie połączona z analizą danych i pomysł nie mógłby zaistnieć bez danych i ich interpretacji. Doceniamy innowacyjne podejście do komunikacji z żytkownikiem, działania mające na celu personalizowanie komunikacji, wykorzystanie danych oraz technologii do poprawy efektywności, jak również działania analityczne wspierające ocenę skuteczności.

Sponsor kategorii:

brąz

kampania:

MINI mi pasuje

Klient: BMW Group Polska
Produkt/Marka: MINI
Zgłaszający: Mediaplus
Współzgłaszający: SalesTube, Change Serviceplan
Zespół kreatywny: Michał Dziok, Katarzyna Nowak, Kamil Frączkiewicz, Łukasz Korzeniowski, Damian Tofil,
Rafał Jaktorski, Michał Kożuchowski, Jakub Lenczewski, Justyna Oryniak, Bartłomiej Kamiński
Skupiliśmy się na analizie ścieżki zakupowej, która jest dość skomplikowana, trwa średnio 3 miesiące i składa się z blisko 1000 digitalowych interakcji z markami.

Koncepcja kampanii

Rynek samochodów klasy premium wzrósł w 2017 roku o 25,5%. Marka MINI rosła nieco wolniej, jednak ciągle w tempie dwucyfrowym (+19%). W pierwszej połowie 2018 trend wzrostowy na rynku premium był kontynuowany (+10% H1 2018 do H1 2017) natomiast marka MINI zaczęła notować drastyczne spadki. Wpływ na to miały na pewno premiery modelowe konkurencji (Mercedes klasy A, Volvo XC40, BMW X2), ale i brak nowości w gamie MINI (tylko lifting MINI Hatch). Dodatkowo, ze względu na konieczność dostosowania silników do wymogów WLPT (skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure – procedura testowa, która pozwala lepiej oszacować rzeczywisty poziom zużycia paliwa i emisji spalin), najlepiej sprzedający się model Countrymana – MINICountryman Cooper S ALL4 został na prawie rok wycofany z produkcji. Jednak skala spadku wskazywała, że problemów jest więcej. Kampanie marketingowe nie przekładały się na wizyty w salonach. Generowały co prawda duży ruch na stronie, ten jednak nie przekładał się na jazdy testowe. Zahamowanie spadków było trudne. MINI to mała marka (po H1 2018 2,45% SOM (share of market – udział w rynku)), a w planowanym okresie kampanii (Q4 i styczeń) intensywnie działa cała kategoria – zachęca wyprzedażami i promuje się poprzez duże ATL-owe kampanie, na które niestety nie było nas stać. Celem kampanii było znalezienie sposobu na szybkie wsparcie sprzedaży i odwrócenie trendu.

Cele i wyzwania kampanii

Cel 1. Szybszy niż w całym segmencie aut premium wzrost sprzedaży (Q4 2018 i utrzymanie w I 2019).

Cel 2. Zwiększenie SOM w okresie 10.2018 – 01.2019 (okres kampanii).

Cel 3. Podniesienie jakości ruchu (KPI: konfiguracje, leady, CR).

Strategia

MINI nie jest typową marką premium. Dla jednych unikalny design MINI to atut, dla innych bariera – you love it or hate it. Przez to wielu potencjalnych klientów z segmentu premium w ogóle nie rozważa tej marki. Dlatego poprzednia strategia dotarcia do segmentu „wealthy 30+”, nie przekładała się na sprzedaż. 

Skupiliśmy się na analizie ścieżki zakupowej, która jest dość skomplikowana, trwa średnio 3 miesiące i składa się z blisko 1000 digitalowych interakcji z markami. Postawiliśmy na głęboką segmentację, dzięki której serwowaliśmy potencjalnym klientom komunikację dopasowaną do etapu procesu zakupowego i ich indywidualnych potrzeb związanych z samochodem.

Chcieliśmy, by każdy zobaczył komunikat dopasowany do aktualnego etapu na ścieżce. Założyliśmy, że niekoniecznie musi się to w danym momencie last-clickowo zakończyć złożeniem leada – MINI testowało wiele rozwiązań CPL i efektem często było zapchane call center, bez przełożenia na jazdy testowe. Kluczem była kontrola jakości ruchu pod kątem zaangażowania i realnego zainteresowania produktem.

Sposób realizacji

1. Kreacja
Według badań proces zakupu auta składa się z etapu researchu (14 marek), przechodzi w etap rozważania (6 marek) i wyboru (2 marki). Najpierw przygotowaliśmy podstawy: praca nad nową strukturą SEM, zapięcie DCM, odpowiednie okodowanie serwisu, wdrożenie systemu scoringowego, budowanie podstaw do segmentacji i wykorzystania danych 1st i 3rd party. Następnie przeszliśmy do planowania komunikacji i kreacji. Kampania obejmowała wszystkie modele MINI: Countryman, Hatch 3d, Hatch 5d, Clubman, Phev. Dla każdego modelu wykorzystaliśmy inne targetowanie. Komunikacja każdego modelu miała 4 główne etapy: szuka samochodu – szuka MINI – szuka konkretnego modelu MINI – jazda testowa. Stworzyliśmy macierz komunikacji – 22 segmenty z oddzielną linią kreatywną dla każdego – od bardziej wizerunkowych (etap researchu), po ekspozycję argumentów funkcjonalnych i ofertę. W efekcie było to ponad 300 unikalnych banerów. Każdy segment miał oddzielny LP (łącznie 22). Ważna była jakość ruchu na każdym z etapów – do jego pomiaru wdrożyliśmy autorski scoring oparty o zaangażowanie na stronie. Kampania oparta została głównie na programmaticu (wideo i display), paid social i SEM – pozwalało to precyzyjnie dotrzeć do segmentów, a dzięki połączeniu ze scoringiem automatycznie optymalizować jakość działań oraz odcinać nieefektywne źródła ruchu.


2. Media mix
Budżet przeznaczony na digital wyniósł 70% (pozostała część radio).

Podział online:
• Display – 30%,
• Performance – 50%,
• Social media – 10%,
• Wideo – 10%.

Rezultaty

Cel 1: Wzrost sprzedaży w okresie październik 2018 – styczeń 2019 (vs analogiczny okres 2017/2018) +34,51% (wzrost rynku premium w podanym okresie +5,65%).

Cel 2: Wzrost SOM w okresie październik 2018 – styczeń 2019 z 2,46% na 3,14% (vs analogiczny okres 2017/2018).

Cel 3: Porównujemy średnią miesięczną z okresu z kampanii ze średnią z pozostałych miesięcy roku 2018 (styczeń-wrzesień). Wzrost średniej miesięcznej liczby ukończonych konfiguracji o 65,59%. Wzrost średniego CR (konfiguracje/traffic) o 97,5%. Wzrost średniej miesięcznej liczby leadów o 169% przy jednoczesnym wzroście średniego CR (lead/traffic) o 220%.

Podsumowanie

Zmiana strategii i zwrot ku działaniom data-driven, pozwoliły odwrócić negatywny trend sprzedażowy
– marka MINI zaczęła rosnąć kilkukrotnie szybciej niż cały segment premium.