Digital Experience

Kampanie, w których zbiór doświadczeń konsumenta
w środowisku digital przyczynił się do osiągnięcia celów marketingowych marki. Doceniamy rozwiązania ponadprzeciętnie wykorzystujące specyfikę środowiska cyfrowego, zapewniając konsumentowi doświadczenia, których nie sposób zbudować w kontakcie poprzez inne media.

Sponsor kategorii:

2 for U Fajnie Się Składa (srebro) >>

Huawei Facing Emotions (srebro) >>

2 for U Stories (brąz) >>

A co gdyby? – OLX piętnuje najgorsze zachowania w sieci (wyróżnienie) >>

Daj się połączyć (wyróżnienie) >>

wyróżnienie

kampania:

A co gdyby? – OLX piętnuje najgorsze zachowania w sieci

Klient: Grupa OLX
Zgłaszający: Grupa OLX
Współzgłaszający: 180heartbeats + Jung v Matt, F25 Production House
Zespół kreatywny: Marcin Sienkowski, Paulina Rezmer, Michał Wiśniewski, Radosław Smorga,
Mikołaj Sadowski, Tomasz Dubiel, Gabriel Wołoszyn, Artur Leśniak, Marcin Dworucha, Monika Wagner, Stefan Stefański, Maciej Buchwald
Kampania odbywała się tylko w sieci, głównie w social mediach,
co wynikało z humorystycznego i memicznego charakteru kampanii.

Koncepcja kampanii

Jak cała sieć, OLX zmaga się z najgorszymi zachowaniami, które wyzwala anonimowość. Odnosząc się do nich, chciał dać przykład, sprowokować dialog i edukować, by oczyścić atmosferę. Trafnie odczytał oczekiwania użytkowników portalu i odważnie wsparł zirytowanych chamstwem w internecie. Kampania stała się modelowym wiralem, przebiła do mainstreamu i wpisała w historię polskiej reklamy internetowej.

Cele i wyzwania kampanii

Co trzeci dorosły Polak doświadczył hejtu, wśród najmłodszych respondentów co drugi – wynika z badania Uniwersytetu SWPS i ARC Rynek i Opinia (marzec 2019). Zdaniem 85% ankietowanych hejt to poważny problem społeczny, jeszcze więcej (87%) uważa, że należy z nim walczyć. Hejt zarówno online, jak i offline stał się codziennością, której towarzyszy poczucie bezsilności po stronie tych, którzy chcieliby reagować, ale nie wiedzą jak to robić. Również OLX był utożsamiany z chamstwem i brakiem biznesowej kultury. Wyzwaniem kampanii było opowiedzieć o zjawiskach dotykających społeczność internetową, mówiąc wprost, że OLX się na to nie zgadza. Jednocześnie dać do myślenia, ale zgodnie ze standardami komunikacyjnymi przyjętymi przez markę – z humorem, dystansem i bez moralizowania. Liczyliśmy, że memowy charakter filmów pozwoli odreagować osobom, które nie lubią hejtu i skłoni do zmiany tych, którzy w nim uczestniczą. Grupą docelową kampanii byli wszyscy Polacy, bo z hejtem spotykają się wszyscy bez względu na płeć czy, wiek, a jednocześnie OLX to marka oferująca usługi dla każdego, więc zależało nam na masowym dotarciu. Celem było, aby każdy film miał minimum 1 tys. udostępnień na Facebooku; AVE na poziomie minimum 140 tys. zł 
(bez publikacji płatnych). 

Strategia

Punktem wyjścia była obserwacja autentycznych, często bardzo niekulturalnych zachowań użytkowników serwisu OLX, m.in.: spamowanie ogłoszeniodawców, brak odpowiedzi na zapytania, nieuzasadnione roszczenia, nieuczciwe negocjowanie (na „horom curke”), inwektywy, przekraczanie granic dobrego smaku i podstawowej kultury handlowej. Najczęściej autorzy chamskich zachowań w sieci czują się bezkarnie, uprzykrzając innym użytkownikom doświadczenie korzystania z platformy.

Strategię działań komunikacyjnych oparto na społecznej regule –  możemy zwiększyć  szansę na spełnienie prośby skierowanej do drugiej człowieka, jeśli dostarczymy mu jasnego uzasadnienia.

Insight mówiący, że choć czasem zdarza się nam zachować niewłaściwie, w głębi duszy nie chcemy sprawiać przykrości innym, pozwolił przyjąć kluczową zasadę: w egzekucjach nie piętnujemy ludzi tylko złe postawy. Założyliśmy też, iż mimo poważnego problemu społecznego, tonality kampanii zostanie oparte o humor, co jest bliskie tożsamości marki i wesprze efekt wiralowy.

Znana twarz miała zapewnić rozgłos kampanii, nieść ze sobą autorytet i powszechną sympatię. Nie powinna jednak odciągnąć uwagi od meritum problemu.  

Kreacja

Formę i treść filmów idealnie dostosowano do specyfiki social mediów. Idea kreatywna „A co by było gdyby?” odwołała się do poczucia winy niekulturalnych użytkowników platformy OLX. Wskazywała na prostą zasadę: jeśli nie chcesz czuć się zażenowany własną postawą, to po prostu bądź sobą, no chyba że jesteś chamem – wtedy bądź kimś innym.

Kampania składała się z 7 filmów po ok. 60 sekund, każdy dotykał innego problemu: przekleństw, niechlujstwa, braku odpowiedzi na zapytania, matactwa, chamstwa i cwaniactwa. W każdym bohaterowie odgrywali scenki odpowiadając na pytania stawiane przez Janusza Chabiora zaczynające się od słów „A co gdyby…”? 

Spoty są także doskonałym przykładem dostosowania tradycyjnych zasad opowiadania historii do współczesnych wymagań platform społecznościowych. Fabuła wpisana w logikę memu internetowego (powtarzalna, prosta konstrukcja przekazu), szybko przełożyła się na cytowanie i masową produkcję kontentu przez użytkowników. Treść historii jest bezpardonowo szczera i zabawna. Także oszczędność środków wyrazu, casting i format kadru od początku podporządkowane były wymaganiom i oczekiwaniom internautów, którzy lubią dzielić się humorystycznymi treściami.

Rezultaty

W social mediach kampania osiągnęła niespotykanie wysokie wyniki, porównywalne z dużymi kampaniami TV. Dotarliśmy do 23,8 mln osób, a szacowany ekwiwalent mediowy przy wydatkach na media 218,2 tys. zł,
wyniósł aż 4,66 mln zł (Brand24).

Facebook: 7 filmów łącznie zostało obejrzanych 8,6 mln razy, udostępnione były 57 tys. razy i zyskały 355 tys. reakcji. Organicznie dotarły do 7,9 mln użytkowników.

Spośród 17 najlepszych postów czerwca 2019 w kategorii e-commerce aż 7 było opublikowanych przez profil OLX Polska. Jeden z postów był 2. najlepszym postem całego polskiego Facebooka. OLX Polska zajął 1 miejsce pod kątem wskaźnika (INI) zliczającego wszystkie aktywności w obrębie fanpage’a w kategorii e-commerce (dane panelu FB, czerwiec 2019).

YouTube: 5,2 mln wyświetleń (z tego 50% wyświetleń organicznych) do 1,7 miliona UU. Po raz pierwszy w historii światowego YouTube spoty jednej marki zajęły 5 najwyższych miejsc w rankingu najchętniej oglądanych (raport Ads Leaderboard). 

PR: ukazało się 100 publikacji o kampanii, dotarły do 1,23 mln czytelników. 

Media mix

Kampania odbywała się tylko w sieci, głównie w social mediach (Facebook, Instagram, YouTube), co wynikało z humorystycznego i memicznego charakteru kampanii, dało możliwość szybkiej i emocjonalnej reakcji, dzielenia się treściami z innymi, a także wpisało się w tonality marki, która komunikuje się z dystansem i humorem.

Publikacja spotów następowała co 2-3 dni, poczynając od 4.06 w serwisie YouTube i Facebook, w tym ostatnim na zmianę ze statycznymi obrazami z filmów i komentarzem call to action. W całej komunikacji opublikowano 24 posty.

Promocja treści – media własne: umieszczenie filmów na OLX.pl (4 mln obejrzeń), reklama na stronie głównej OLX.pl odsyłająca na YouTube (811 tys. UU zasięgu), publikacja filmów na profilu Facebook (w tym czasie ok. 730 tys. fanów) i YouTube (w tym czasie ok. 18 tys. subskrybentów).