UX

Kampanie, które wykorzystują User Experience Design jako kluczowy element, na którym zbudowano koncepcję aktywności, kampanii, produktu. Doceniamy wpływ tych rozwiązań na pozytywnie doświadczenie klienta/użytkownika.

Sponsor kategorii:

BLIK Ready (srebro) >>

Unikalna aplikacja dla młodych rodziców – BoboVita (brąz) >>

srebro

kampania:

BLIK Ready

Klient: Polski Standard Płatności
Produkt/Marka: BLIK
Zgłaszający: Change Serviceplan
Współzgłaszający: Spark Foundry
Zespół kreatywny: Dominik Przerwa, Marcin Nowakowski, Jan Majle, Michał Tyburcy, Michał Kożuchowski, Marcin Ejsmont, Małgorzata Kuczyńska, Marta Kordowska
Musieliśmy wzbudzić zainteresowanie nową formą rozliczeń P2P oraz podpowiedzieć użytkownikom, jak można je zrobić.

Cele i wyzwania kampanii

Wyzwaniem na 2018 rok było wypromowanie przelewów na telefon BLIK, ponieważ mogły one stać się alternatywą dla rozliczeń niskokwotowych P2P (gotówka, przelewy na niewielkie kwoty). Przelewy P2P miały w związku z tym najwyższy potencjał wzrostu wśród wszystkich filarów BLIKA.

Celem kampanii był wzrost transakcji P2P (z telefonu na telefon) BLIKIEM. Przed wdrożeniem funkcjonalności „BLIK Ready” transakcje P2P rosły średnio o 63% co pół roku (H1 2017 vs H2 2017 vs H1 2018). Po wdrożeniu zakładaliśmy wzrost o minimum 100% H2 2018 vs H1 2018.

Strategia

BLIK ruszył w 2015 r. jako inicjatywa Polskiego Standardu Płatności, wspólnego projektu największych polskich banków. Zbudowany jest na 4 filarach
– płatności online (WWW), wypłaty z bankomatów (ATM), płatności w punkcie sprzedaży (POS) i przelewy na telefon BLIK (P2P). 

W 2017 roku przeprowadzono projekt badawczy, by poznać czynniki wyboru metod płatności. Przelew P2P był mało znany, ale interesujący w kontekście rozliczeń ze znajomymi i bliskimi. Jako główną barierę wskazywano wątpliwości dot. bezpieczeństwa transakcji, nieznajomość technologii, niepewność, co stanie się z pieniędzmi, jeśli odbiorca nie ma BLIKA. Kluczowymi „driverami” były obietnica szybkości i wygoda użycia.

Aby zaadresować barierę, wdrożono nową funkcjonalność „BLIK Ready”, która integrowała BLIKA z listą kontaktów w aplikacji bankowej użytkownika. Ikonka BLIK pojawiała się obok nazwiska na liście kontaktów, co świadczyło o tym, że odbiorca „blikuje” i otrzyma nasz przelew natychmiast. W efekcie przelewy P2P można wykonywać pomiędzy ludźmi, a nie numerami kont.

Sposób realizacji

1. Kreacja 

Musieliśmy wzbudzić zainteresowanie nową formą rozliczeń P2P oraz podpowiedzieć użytkownikom, jak można je zrobić. Podstawowym założeniem była ekspozycja „BLIK Ready” (ikonki BLIK w książce adresowej bankowej aplikacji mobilnej) oraz podkreślenie natychmiastowości przelewania pieniędzy. Ideę komunikacyjną zawarliśmy w haśle kampanii „BLIK BLIK, przelew na telefon w mig”, które podkreślało wszystko, co chcielibyśmy, żeby ludzie zapamiętali o P2P w BLIKU. 

Aby zobrazować natychmiastowość działania przelewów P2P w BLIKU, zaprosiliśmy do współpracy MC Silka, postrzeganego jako najszybszego rapera na świecie. Wybór był podyktowany głównie specyfiką grupy docelowej. Hiphopowa narracja dobrze wpisywała się w upodobania młodszego odbiorcy, a urok MC Silka, jego niesamowita łatwość w lepieniu rymów i genialna dykcja były doceniane również przez starszą grupę.

2. Media mix 

3,5 mln (total media), online 986 tys.

• TV – 49%

• Digital – 37%

• Radio – 8%

• Kino – 5%

W ramach digital: 

• Wideo – 33%, 

• Social media – 5%,

• Display – 49%, 

• Performance – 13%.

Najważniejsza była telewizja i działania w kanałach digital. TV pozwoliła szybko zbudować świadomość nowej funkcjonalności BLIKA w szerokiej grupie. Kampania banerowa edukowała, pokazując, jak działa aplikacja i podkreślała jej prostotę i intuicyjność (tu m.in. ekspozycja ikonki „BLIK Ready” przy nazwisku na liście kontaktów aplikacji bankowej). Zaangażowaliśmy też grupę influencerów, aby w swoich kanałach social mediowych prezentowali, jak korzystają z nowej funkcjonalności BLIK. To pomogło przełamać obawy przed nieznaną usługą finansową i pomóc BLIKOWI być bliżej życia. Dodatkowo, partnerskie banki wykorzystywały media własne (WWW, social media, direct mailing) do komunikowania funkcjonalności wśród swoich klientów, bazując na udostępnionych przez PSP materiałach kreatywnych.

Rezultaty

W H2 2018 roku zanotowaliśmy 3,4 mln transakcji, czyli o 98% więcej niż w H1 2018. Udało się, mimo że tylko cztery z sześciu banków-udziałowców były technicznie gotowe na wdrożenie „BLIK Ready” w 2018 roku. Dane pośrednie (m.in. analiza zapytań do bazy aliasów, czyli bazy numerów BLIK powiązanych z aplikacjami mobilnymi banków) wskazują, że wdrożenie „BLIK Ready” zwiększyło liczbę prawidłowych akcji wykonywanych w aplikacjach bankowych przez użytkowników. Liczba przelewów na użytkownika również wzrosła.

Podsumowanie

Innowacje na rynku płatności wymagają ucha do insightów i oka do detali. Dzięki funkcjonalności „BLIK Ready” szybkie przelewy na telefon BLIK zaczęły być alternatywą dla gotówki. W efekcie system BLIK pobił kolejne rekordy liczby transakcji, stając się prawdziwie masowym systemem płatności.

Czas trwania kampanii 

Oficjalne wdrożenie funkcjonalności „BLIK Ready” odbyło się wraz ze startem kampanii reklamowej w lipcu 2018. Funkcjonalność ta jest stale dostępna w aplikacjach banków-uczestników.

Budżet kampanii 

Powyżej 2 000 000 zł.