Commerce

Skuteczne rozwiązania w e‑commerce, m‑commerce i e‑retail zarówno online, jak i wykorzystujące nowe technologie w miejscach sprzedaży.

WYRÓŻNIENIE

Czy na Pinterest można sprzedawać? Castorama Social Commerce

Klient: Castorama

Marka: Castorama.pl

Zgłaszający: Mindshare Polska

Współzgłaszający: GroupM

Zespół: Anna Kozłowska, Mariusz Halbina, Anna Dolecka, Aleksandra Narwojsz-Śliwińska, Marta Błaszkiewicz,
Anna Bieńkowska, Rafał Czemierys, Karolina Bilbin, Marcin Jabłoński, Michał Radziszewski, Aleksander Klasa

Koncepcja kampanii

Gdy mówimy o mediach społecznościowych, najczęściej myślimy o Facebooku, Instagramie czy TikToku. Udowodniliśmy, że można skutecznie sprzedawać produkty także na mniej popularnej platformie społecznościowej, jaką jest Pinterest, w krótkim czasie zdobywając pozycję lidera w kategorii DIY.

Udowodniliśmy, że można skutecznie sprzedawać produkty także na mniej popularnej platformie społecznościowej, jaką jest Pinterest, w krótkim czasie zdobywając pozycję lidera w kategorii DIY.

Cele kampanii

Celem kampanii było reaktywowanie profilu Castoramy na Pinterest, by zdywersyfikować media społecznościowe wykorzystywane w celu sprzedaży produktów dostępnych na Castorama.pl

Wyzwanie

Castorama, podobnie jak jej najwięksi konkurenci w kategorii DIY, najwięcej budżetu na kampanie w mediach społecznościowych przeznacza na platformy typu Facebook czy Instagram. Z drugiej strony – na tych platformach mamy do czynienia z olbrzymią konkurencją. Nie chcieliśmy postępować tak jak reszta graczy w kategorii. Zależało nam na rozszerzeniu listy wykorzystywanych mediów społecznościowych także o mniejszą platformę, jaką jest Pinterest (3,39 mln aktywnych użytkowników Pinterest vs 18 mln aktywnych użytkowników FB1). Pinteterst jest postrzegany jako platforma do inspiracji – chcieliśmy udowodnić jej sprzedażowy potencjał. 

Strategia

Pinterest zrzesza przede wszystkim użytkowników szukających inspiracji – także tych związanych z wykończaniem wnętrz. To stwarzało fantastyczne możliwości atrakcyjnej prezentacji produktów Castorama.pl. Zamiast reklamy kolejnego produktu marki mogliśmy pokazać, jak można go wkomponować w różne przestrzenie. Zaktualizowaliśmy profil marki – odświeżyliśmy wygląd konta, przygotowaliśmy i wrzuciliśmy na profil zestawy inspiracji. Zaczęliśmy stopniowo budować świadomość oferty produktowej wśród użytkowników platformy. Gdy udało nam się zwiększyć bazę followersów, rozpoczęliśmy wsparcie bieżących akcji sprzedażowych. Generowaliśmy jakościowy ruch na Castorama.pl z wykorzystaniem Pinterest Tag oraz targetowania na słowa kluczowe powiązane z ofertą. Wskaźniki sprzedażowe jasno pokazały, że warto kontynuować działania. Test zamieniliśmy w regularną kampanię, zwiększając budżet i podtrzymując jej efektywność.

Sposób realizacji

1. Kreacja

Pinterest jest platformą dla aktywnych ludzi zorientowanych na przyszłość, ciekawych świata. Użytkowników portalu cechuje nie tylko szukanie inspiracji do zakupu, ale także odkładanie zakupu w czasie (np. podczas planowanego remontu lub zakupu mieszkania). Standardowe pokazanie produktów, oparte na ich zdjęciach oraz aktualnej cenie, nie zadziałałyby na tej platformie. Postawiliśmy na aranżacje przestrzeni i inspirowanie potencjalnych klientów. Zbudowaliśmy i zaimplementowaliśmy katalog produktów i połączyliśmy go ze zdjęciami aranżacyjnymi. W ten sposób powstały kreacje idealnie trafiające w gusta użytkowników Pinteresta. Ważnym elementem była także implementacja Pinterest Tag na stronie Castorama.pl wraz z odpowiednio skonfigurowanymi zdarzeniami. Umożliwiały nam one stworzenie niestandardowych grup odbiorców i bardziej precyzyjną komunikację.

2. Media mix 

Całość działań skupiała się na możliwościach reklamowych oferowanych przez platformę Pinterest. 

Rezultaty

W efekcie prowadzonych działań Castorama w przeciągu dziewięciu miesięcy została liderem na platformie Pinterest w swojej kategorii – 1,2 tys. followersów, 4,1 mln odsłon miesięcznie (dla porównania Leroy Merlin – 965 followersów, 3,3 mln odsłon miesięcznie, OBI – 234 followersów, 4,2 tys. odsłon miesięcznie, IKEA nie była obecna na platformie w okresie kampanii). Prowadzone kampanie sprzedażowe wygenerowały bardzo dobre wyniki: ROAS działań opartych na feedzie produktowym i Pinterest Tag wyniósł 102. Kampanie nastawione na maksymalizacje konwersji osiągnęły ROAS na poziomie 128. Kampania miała trzykrotnie lepsze wskaźniki konwersji od analogicznych działań prowadzonych na Facebooku. 

Podsumowanie

W dobie olbrzymiego PR‑u, jaki generują duże platformy społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy TikTok podkreślające na każdym kroku rozbudowane możliwości reklamowe czy zasięgi, jakie generują, udało nam się stworzyć skuteczną strategię, dokładnie dopasowaną do niszowej platformy społecznościowej i generującą bardzo dobre wyniki sprzedażowe.

–––

1 https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland