Limited Budget
Sprytne kampanie, w których liczy się pomysł, a nie budżet. To zarówno pomysły, które w niebanalny sposób są zaadaptowane na cyfrowych punktach styku konsumenta z marką, jak i projekty, które przy wykorzystaniu nowoczesnych, wręcz eksperymentalnych rozwiązań i technologii, trafiają w punkt przy ograniczonym budżecie.
SREBRO
Lepszy dom sprawdza się w sporcie
Klient: IKEA Retail i Decathlon Polska
Zgłaszający: Przestrzeń, VMLY&R
Współzgłaszający: Wavemaker, MEDIAHUB
Zespół: Przestrzeń: Mateusz Ciećwierski, Karolina Kałużna, Tomasz Misiukiewicz, Piotr Żarczyński, Tomasz Wiśniewski
VMLY&R: Sławomir Bełch, Joanna Sroka, Ewelina Żurowska, Stanisław Trząski, Magdalena Brejnak-Kowalska
Wavemaker: Maciej Puszcz, Jaroslaw Paczek, Patrycja Rutkowska
MEDIAHUB: Olena Konoplianko, Marek Fordoński
Koncepcja kampanii
Pandemia zmieniła w naszym życiu wiele. Także to, do czego „służy” nam dom i jak uprawiamy sport. Zamknięte siłownie, lockdown przeniosły sport do naszych salonów i tak w rezultacie – dom stawał się bardziej sportowy, a sport bardziej domowy. To stworzyło nieoczekiwane pole do współpracy dla dwóch marek z odległych na co dzień kategorii: Decathlon (lidera sportu) i IKEA (lidera wnętrzarskiego).
Połączone siły dwóch marek i angażująca kreacja zwielokrotniły potencjał, jaki dają media digitalowe.
Cele kampanii
Chcieliśmy budować wizerunek obu marek i angażować użytkowników, kreatywnie odpowiadając na ich potrzeby w nowych i niepewnych warunkach.
Wyzwanie
Znalezienie formuły, która pozwoli zbudować ekspozycję grupy na kontakt z obiema markami i ich ofertą, bez generowania kosztów z poziomu regularnych kampanii. Mikrobudżet mediowy wymagał contentu, który sam się poniesie.
Strategia
Sytuacja pandemii dała możliwość połączenia perspektywy dwóch marek – specjalisty od sportu i specjalisty od lepszego domu, co dało kreatywną przestrzeń do innowacyjnej komunikacji.
Sposób realizacji
1. Kreacja
Aby podkreślić fakt, że obie marki angażują się w rozmowę, zaczęliśmy od dwóch billboardów na warszawskim Targówku, w pobliżu sąsiadujących ze sobą sklepów Decathlon i IKEA. Marki zaczęły na nich bezpośredni dialog, motywując się nawzajem do podjęcia sportowej aktywności we własnych czterech ścianach.
Dalej przenieśliśmy rozmowę na Facebook, który pozwala szybko reagować na komentarze. W ten sposób mogliśmy także zaprosić użytkowników do śledzenia dialogu i dać im szansę na zaangażowanie w nietypowe doświadczenie. W ramach współpracy IKEA i Decathlon wymieniły się claimami w OOH i w cover photo na Facebooku, by pokazać w prosty i przewrotny sposób ideę lepszego życia w domu, którego integralną częścią jest sport. Rozmowa i współpraca kontynuowana była w postach na Facebooku – obracając się wokół dwuznaczności słów, które IKEA i Decathlon rozumiały na swój wnętrzarski lub sportowy sposób.
Dzięki temu w łatwy, zaczepny sposób zaprezentowaliśmy szeroki i różnorodny asortyment każdego brandu, który jak się okazało jest w pełni komplementarny!
2. Media mix
Kampania została zrealizowana głównie w digitalu (90% budżetu): gdzie całość działań płatnych została zrealizowana w social mediach marek IKEA i Decathlon. Na Facebooku miała miejsce główna oś komunikacji – to tam odbywały się rozmowy w postach pomiędzy IKEA a Decathlonem.
Jako wspierające touchpointy zostały wykorzystane nośniki OOH (10% budżetu). Wysłaliśmy także mailing z ofertą promocyjną dla klientów IKEA i Decathlon. Całość współpracy wsparły także działania PR – PR newsy w mediach o kooperacji.
W mediach pojawiło się także 15 artykułów na temat współpracy o łącznym AVE 23 000 zł.
W wymianę komentarzy włączyły się też inne fanpage i osoby prywatne.
Rezultaty
Połączenie sił dwóch marek dawało nam nadzieję na wygenerowanie dwukrotnie większego zaangażowania w przypadku marki IKEA i obniżenie kosztu zaangażowania użytkownika dla Decathlon o połowę. Treści IKEA wygenerowały 250% wyższe zaangażowanie w porównaniu do analogicznych formatów digitalowych przez 12 miesięcy (vs estymowany wzrost o 200%).
KPI Decathlon – obniżenie kosztu zaangażowania użytkowników o 50% vs inne działania na Facebooku w okresie I‑II – został przekroczony. Koszt zaangażowania (koszt social point) został obniżony o 62% vs inne działania na Facebooku w I‑II.2021.
IKEA pozyskała bardziej jakościowy ruch na www.ikea.pl: 3 x większa liczba odsłon na sesję (19,9 vs 6,6). Dodatkowo: 1,5 x wyższy conversion rate (1,63% vs 1,00%), ponad 2 x dłuższy czas spędzony na stronie (17 min vs 6 min), 10 x niższy bounce rate (1,68% vs. 18,4%). Efekt synergii pozwolił marce Decathlon na zainteresowanie odbiorców ofertą produktową: open rate z wysyłki newsletterów do klientów Decathlon z ofertą IKEA wyniósł 15,79% (średni open rate z podobnych kampanii wynosi 12,3%).
Podsumowanie
Połączone siły dwóch marek i angażująca kreacja zwielokrotniły potencjał, jaki dają media digitalowe.
Budżet kampanii
10 000–50 000 zł