Public Service, non-profit campaign & CSR

Kampanie, które inspirują do działań altruistycznych lub zmiany zachowania w imię wyższego dobra. Takie, które realizują cele o znaczeniu społecznym.

Sponsor kategorii

BRĄZ

Niewidzialne rany

Klient: SOS Wioski Dziecięce

Zgłaszający: VMLY&R

Współzgłaszający: Screen Network, Wavemaker, Papaya Films

Zespół: Natalia Borawska, Marta Marciniak-Płomińska, Ewa Rostalska, Agata Kubień, Dawid Szczepaniak, Łukasz Jach-Bartha, Magdalena Brejnak-Kowalska, Mateusz Suryś, Magdalena Dzieniesiewicz, Damian Rezner

Koncepcja kampanii

„Niewidzialne rany” to kampania wizerunkowa Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce dotycząca cyberprzemocy i cyberzagrożeń w sieci. Przemoc w internecie to też przemoc, która choć pozostawia „niewidzialne rany”, zbiera potężne żniwo wśród najmłodszych. Kampania dawała bardzo konkretne rozwiązania dla dorosłych i dzieci w szkołach, które wzięły udział w projekcie #JestemzSOS. 

Przemoc w internecie to też przemoc, która choć pozostawia „niewidzialne rany”, zbiera potężne żniwo wśród najmłodszych.

Cele kampanii

• Podniesienie świadomości rodziców na temat przemocy cyfrowej i szkód, jakich dokonuje w psychice dzieci. 

• Edukacja rodziców, jak rozmawiać z dziećmi o problemie internetowej przemocy. 

Dotarcie do jak największej liczby dzieci z lekcjami projektu #JestemzSOS. 

Wyzwanie

Cyberprzemoc za sprawą rosnącej popularności m.in. „patostreamerów” ulega normalizacji wśród najmłodszych. Dorośli często skutków tej przemocy nie zauważają, bo znacznie trudniej je dostrzec niż tradycyjne złamania, siniaki czy stłuczenia. Nie wiedzą też, jak rozmawiać z dziećmi o przemocy w internecie. 

Strategia

Przemoc w internecie pozostawia niewidzialne rany – to była obserwacje i prawdziwe historie, na których oparliśmy bardzo emocjonalną kreację. Celem kampanii było przebicie się przez komunikacyjny clutter, dramatyzując wizualnie problem, którego wielu rodziców nie dostrzega.

Sposób realizacji

Punktem wyjścia była ochrona podopiecznych stowarzyszenia, którzy jeszcze bardziej niż rówieśnicy są narażeni na wykluczenie i piętnowanie. 

W kampanii „Niewidzialne rany” przedstawiliśmy internetową przemoc, jakiej doznają najmłodsi w postaci działających na wyobraźnię cyfrowych glitchów. 

Przejmująca i silnie działająca na emocję narracja na poziomie wideo i komunikacji OOH została wsparta ogromnie angażującym doświadczeniem cyfrowym. 

W kampanię zaangażowało się 19 gwiazd i influencerów z sumą ponad 7 mln obserwujących, którzy także pokazywali w social mediach swoje „Niewidzialne rany”, używając specjalnego filtra AR.

Równocześnie w centrum Warszawy ruszyła spektakularna interaktywna instalacja LED, która monitorowała w czasie rzeczywistym zasoby internetu. Przechodnie poprzez użycie #JestemzSOS mogli zmniejszyć wirtualne rany na zdjęciach dzieci. A wszystko to w Blue Monday, najbardziej depresyjnym dniu roku, by podkreślić, do czego może doprowadzić przemoc w sieci.

Media mix 

Powstał emocjonalny spot telewizyjny i internetowy. Stworzyliśmy też innowacyjny filtr AR na Instagramie (kampania na Facebooku, Instagramie, TikToku), który dawał możliwość wyświetlenia cyfrowych ran na własnej twarzy. Filtr osiągnął 1 mln wyświetleń. 

SOS Wioski Dziecięce wykorzystały media własne w postaci kanałów społecznościowych oraz landing page’a: jestemzsos.org, gdzie rodzice mogli znaleźć najważniejsze informacje o tym, jak rozmawiać z dzieckiem o przemocy w sieci, a także mogli zgłosić szkołę swojego dziecka do projektu #JestemzSOS. (W ramach projektu eksperci Stowarzyszenia przeprowadzali lekcje w szkołach na ten temat.) Dodatkowo, dzięki kooperacji ze Screen Network, w Blue Monday ruszyła spektakularna interaktywna instalacja, która monitorowała w czasie rzeczywistym zasoby internetu. Screen Network zaoferowało również pro bono 42 dni kampanii na ekranach mulitmedialnych w całej Polsce.

Rezultaty

Potężny zasięg PR-owy kampanii dał aż 1161 publikacji. O „Niewidzialnych ranach” Stowarzyszenie opowiadało w „Pytaniu na Śniadanie” (TVP), Polsat News, TVP3, Sekielscy.pl itd. 

• Ponad 1 mln wyświetleń filtra AR na Instagramie. 

• Koszt pozyskanych pro bono wyświetleń komunikacji digital OOH to blisko 1,3 mln zł.

• 16000 wizyt na stronie internetowej. 

• 7,5 mln wyświetleń formatów na Facebooku przy minimalnym budżecie. 

• Ponad 560 tys. wyświetleń spotu na TikToku / 830 tys. na YouTube.

15 tys. przeszkolonych dzieci w szkołach w ramach projektu #JestemzSOS.

Podsumowanie

Kampania rozpoczęła społeczną debatę na temat cyberprzemocy wśród dzieci i nastolatków. Dorośli otrzymali realne narzędzia wsparcia i dowiedzieli się, jak rozmawiać o przemocy w internecie. Dzięki kampanii do programu #JestemzSOS przystąpiło wiele szkół. W lekcjach o cyberprzemocy wzięło już udział ponad 500 klas. Zajęcia prowadzone były przez cały rok 2021. 

Czas trwania kampanii 

18.01–28.02.2021