Kategoria: Commerce
Kampanie, w których kluczowym obszarem są działania w szeroko pojętym środowisku e‑commerce, np. działania w social mediach, szybkie dostawy. Doceniamy też rozwój niestandardowych działań offline, które swój początek mają w świecie online, a także projekty rozwijające branże.

Nagrodzone kampanie:

  • SREBRNA STATUETKA

Polska Gościna

Klient: Slowhop

Zgłaszający: Feeders Agency

Zespół: 

Feeders Agency: Jakub Sagan, Łukasz Szczyblewski, Bodo Kaniewski, Łukasz Kołakowski, Joanna Sagan, Julka Coganianu, Daria Polarczyk, Karol Grygoruk, Adam Sierociński

Slowhop: Ola Klonowska-Szałek, Marcin Szałek

Stowarzyszenie Homo Faber: Piotr Skrzypczak

Rats: Karol Grygoruk

Koncepcja kampanii

Slowhop dostosował własne rozwiązania z obszaru e‑commerce i systemu rezerwacyjnego, by otworzyć wirtualny dom – Polską Gościnę. Wszystkie środki z dokonanych rezerwacji były kierowane do Stowarzyszenia Homo Faber, które pomagało osobom w kryzysie migracyjnym na polsko-białoruskiej granicy.

Cele kampanii

1. Wygrać z bezsilnością i niemożnością niesienia pomocy na granicy polsko-białoruskiej.

2. Podbić wartości marki Slowhop, tj. inkluzywność, gościnność.

3. Zebrać środki na fundację Homo Faber.

Wyzwanie

2 września 2021 na polsko-białoruskiej granicy wprowadzono stan wyjątkowy. Wszystko przez falę osób w kryzysie migracyjnym, którzy chcieli przekroczyć granicę. Na teren stanu wyjątkowego nie miały wstępu organizacje humanitarne ani dziennikarze. Dodatkowo służby graniczne nieustannie przerzucały tych, którym udało się przekroczyć granicę, na drugą stronę (tzw. push back), nie zapewniając tym osobom żadnej pomocy ani choćby szansy na wydalenie do kraju, z którego pochodzą. Duża część Polaków chciała w jakiś sposób pomóc tym ludziom, ale nikt nie widział jak, skoro nie dało się nawet dotrzeć do granicy (w badaniu TVN i Kantar aż 66% Polaków było za umożliwieniem swobodnej pracy organizacji humanitarnych w strefie przygranicznej). 

Strategia

Punktem wyjścia dla Polskiej Gościny była walka z bezsilnością. Wiele Polek i Polaków chciało w jakiś sposób pomoc osobom w kryzysie migracyjnym na polsko-białoruskiej granicy, ale polskie władze uniemożliwiały wjazd na tereny przygraniczne.

Slowhop to polski portal rezerwacyjny oferujący noclegi w domach gospodarzy, zwykle w idyllicznych lokalizacjach (także we wschodniej Polsce). Portal zyskał dużą popularność w czasie pandemii, gdy wiele osób szukało ucieczki od miasta na łono natury, z dala od cywilizacji. Slowhop to także zaangażowana społeczność gości i gospodarzy (na samym Facebooku jest 322 tys. fanów). Dlatego już samo zaangażowanie portalu i społeczności Slowhop dawało nam na starcie duże zasięgi organiczne i szansę na poniesienie się pomysłu w mediach. Dodatkowo Polska Gościna wpisywała się w DNA marki, która uważa się za gościnną, otwartą i inkluzywną. 

Nieustannie warto angażować się w ważne społecznie tematy, zwłaszcza gdy są blisko misji czy wizerunku danego brandu. 

Sposób realizacji

Pomysł polega na zhackowaniu funkcji ofert noclegowych, dobrze znanych z serwisu Slowhop. Po wejściu na stronę Polskiej Gościny sekcje, tj. „Gdzie będę spać?”, „Co będę jeść”, „Co dla dzieci?” –  tym razem zamiast idyllicznych widoków czy instagramowych zdjęć pokazują brutalną rzeczywistość na polsko-białoruskiej granicy. Zdjęcia zostały wykonane przez Karola Grygoruka, który dokumentuje wydarzenia na granicy. Za „nocleg” w Polskiej Gościnie można zapłacić odpowiednio 20 zł, 50 zł, 100 zł lub 500 zł. Można wykupić dowolną liczbę rezerwacji. Slowhop nie pobiera żadnych opłat czy prowizji. Wszystkie wpłacone środki przekazuje bezpośrednio do Stowarzyszenia Homo Faber. Zostaną one przeznaczone m.in. na namioty, śpiwory, termosy, odzież, obuwie, jedzenie i picie, lekarstwa, powerbanki oraz wsparcie wyposażenia mieszkańców lokalnie pomagających.

Polska Gościna przez kilka miesięcy była umieszczona na głównej stronie Slowhop, będąc pierwszym domem na liście, w którym można dokonać rezerwacji. 

Polska Gościna była też wsparta działaniami digital PR – dzięki czemu wzmianki o niej znalazły się na popularnych portalach, a także w „Szkle Kontaktowym” na antenie TVN. Idea niesienia pomocy ponad granicami znalazła też posłuch wśród celebrytów, którzy promowali Polską Gościnę na swoich kanałach (m.in. Karol Paciorek, Natalia Kusiak, Natalia Klimas).

Rezultaty

486 udostępnień, 341 rezerwacji, 29 990 zebranych złotych oraz wiele publikacji w mediach. Marka Slowhop wzmocniła swoją pozycje lovebrandu, co było widoczne w licznych komentarzach klientów. Kolejną rzeczą, która się wydarzyła, było zaangażowanie samych gospodarzy domów dostępnych na Slowhop. Oferowali oni darmowe noclegi dla gospodarzy domów ze strefy przygranicznej, by mogli choć na chwilę odpocząć psychicznie. Ta akcja wzmocniła jeszcze bardziej więź gospodarzy i gości z marką Slowhop.

Podsumowanie

Nieustannie warto angażować się w ważne społecznie tematy, zwłaszcza gdy są blisko misji czy wizerunku danego brandu. Kreatywność naprawdę może zmieniać świat, nawet jeśli dla kogoś całym światem jest ciepły posiłek, dach nad głową i poczucie bezpieczeństwa.

Czas trwania kampanii 

Listopad 2021 – styczeń 2022