Kategoria: Brand Awareness and Positioning
- SREBRNA STATUETKA
Matura z WF‑u
Klient: Decathlon Polska
Zgłaszający: Przestrzeń
Współzgłaszający: EssenceMediacom
Zespół:
Piotr Żarczyński, Tomasz Wiśniewski, Mateusz Cukierski, Tomasz Misiukiewicz, Karolina Kałużna, Aleksandra Kiełbasińska, Agata Lenartowicz, Anita Wasiak
Koncepcja kampanii
Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie, a plaga zwolnień z WF‑u tylko pogłębia skalę zjawiska. Dla polskiego szkolnictwa WF to przedmiot drugiej kategorii. Na serio traktujemy tylko przedmioty maturalne, dlatego zaproponowaliśmy, aby i WF dołączył do tej puli. To rozpoczęło ogólnopolską dyskusję, która ujawniła wszystkie bolączki i deficyty, z jakimi od lat boryka się wychowanie fizyczne.
Cele kampanii
Przywrócenie odpowiedniej rangi sportu w szkołach. Tak, aby wreszcie chciało się na nim być.
Wyzwanie
Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie, a plaga zwolnień z WF‑u tylko pogłębia skalę zjawiska. Skąd tak duża niechęć do przedmiotu? Aż 63% młodzieży 9–17 uważa, że zajęcia z WF‑u są zwyczajnie nudne i nieatrakcyjne. Trudno im się dziwić. Brak infrastruktury, sprzętu i szkoleń dla nauczycieli to tylko wierzchołek długiej listy problemów.
Wyzwaniem kampanii było przełamanie bariery traktowania WF‑u jak przedmiotu drugiej kategorii, ignorowanego przez system edukacji i społeczeństwo.
Strategia
Aby przywrócić wychowaniu fizycznemu należytą rangę, wykorzystaliśmy kontekst egzaminów maturalnych. Matura to egzamin dojrzałości, do którego wszyscy podchodzą na serio. Uczniowie przygotowują się przez lata, rodzice inwestują w korepetycje, a szkoły wdrażają rozszerzone programy nauczania. Wychowanie fizyczne także powinno korzystać z tych przywilejów, dlatego – jako Decathlon – postulowaliśmy o wprowadzenie MATURY Z WF‑u. W Polsce można zdawać egzamin z religii i języka kaszubskiego, więc dlaczego wychowanie fizyczne stanowi wyjątek?
Sposób realizacji
1. Kreacja
Na kilka dni przed rozpoczęciem matury 2023 w „Gazecie Wyborczej” opublikowaliśmy próbny arkusz maturalny z zadaniami z WF‑u, który rozpoczął akcję propagowania wychowania fizycznego w polskich szkołach. W tym celu utworzyliśmy petycję do Ministerstwa Edukacji, która była promowana przez sportowców, celebrytów i influencerów.
Równocześnie z działaniami świadomościowymi, udowadnialiśmy, jak bardzo aktywność fizyczna wpływa na nasze życie. Z ambasadorami Decathlonu udzielaliśmy korepetycji ze sportu, a w czasie eventów realizowaliśmy próbne egzaminy. Każdy – w tym przede wszystkim dorośli (!) – mógł na własnej skórze przekonać się, czy zda maturę
2. Media mix
Kampania stanowiła synergię pomiędzy działaniami płatnymi a buzzem PR-owym, jaki te działania wywołały.
W ramach kampanii mediowej postawiliśmy na zasięgowe działania wizerunkowe oparte na manifeście kampanii emitowanym jako digital wideo oraz content socialowy. Manifest targetowaliśmy do osób, którym bliskie są sprawy młodych: rodziców, nauczycieli, a także samych zainteresowanych, czyli uczniów i studentów.
Nośny temat przełożył się na zainteresowanie mediów. Publikacje dotyczące pomysłu wprowadzenia matury z WF wręcz zalały portale ogólnopolskie, zapewniając nam dodatkowy zasięg na poziomie 11,4 mln o łącznej wartości AVE 3,26 mln.
Aby poruszyć najbardziej aktywnych społecznie odbiorców, zrealizowaliśmy digitalową kampanię performance’ową kierującą do e‑petycji (social/display).
Uzupełnieniem media mixu był outdoor w miastach studenckich i murale w popularnych warszawskich miejscówkach dla młodych.
Rezultaty
Zrealizowaliśmy cel kampanii: z sukcesem zainteresowaliśmy opinię publiczną tematem jakości WF‑u w polskich szkołach.
• 14 000 000 odbiorców kampanii digitalowej.
• 3 000 000 wyświetleń treści influencerskich.
• 1 000 publikacji mediowych z AVE wynoszącym 3,3 mln zł.
• 167 000 wizyt na stronie akcji.
• 25 000 podpisów pod petycją.
• 17 000 poruszonych dzieciaków w ramach zajęć współorganizowanych przez Decathlon.
• Tysiące komentarzy entuzjastów pomysłu pod artykułami PR-owymi i w social mediach.
• JEDEN najważniejszy komentarz ministra edukacji, który zobowiązał się do rozwoju pomysłu nadania WF-owi wyższej rangi w polskich szkołach.
Podsumowanie
Wykorzystaliśmy synergię mediów i pozyskanego buzzu do propagowania ważnej społecznie idei „Matury z WF‑u”. Za pomocą połączonych działań online/offline dotarliśmy do 14 mln odbiorców, a siła społeczności w social mediach napędziła ich do działania. Poruszyliśmy ważny temat usportowienia dzieci, wywołaliśmy falę dyskusji w komentarzach i wśród influencerów. To przełożyło się na 25 tys. podpisanych petycji i zajęcie stanowiska przez ministerstwa sportu i edukacji.
Czas trwania kampanii
Maj 2023