Kategoria: Limited Budget
Sprytne kampanie, w których liczy się pomysł, a nie budżet. To zarówno pomysły, które w niebanalny sposób są zaadaptowane na cyfrowych punktach styku konsumenta z marką, jak i projekty, które przy wykorzystaniu nowoczesnych, wręcz eksperymentalnych rozwiązań i technologii, trafiają w punkt przy ograniczonym budżecie. |
Nagrodzone kampanie: |
- BRĄZOWA STATUETKA
Chałwa Pisarzom
Klient: Colian (Jutrzenka)
Zgłaszający: GONG
Współzgłaszający: Colian
Zespół:
GONG: Natalia Cichoń, Viola Nieszporek, Michał Bucholc, Piotr Stawowiak, Justyna Kwiecień, Katarzyna Mierzwa, Paulina Jaśkowska, Natalia Hołowińska, Zuzanna Chrzanowska
Colian: Ewelina Haraburda
Koncepcja kampanii
Chałwa Pisarzom – pomysł oryginalny, reakcja na sytuację wynikłą z wycofania wafelków chałwowych ze sklepów.
Cele kampanii
• Zapobiegnięcie kulturowej katastrofie, jaką byłaby blokada twórcza pisarza, scenarzysty – Jakuba Żulczyka.
• Przywrócenie produkcji chałwowych Familijnych.
• Odbudowa zainteresowania Familijnymi.
Wyzwanie
W maju 2022 roku Jutrzenka wycofała z produkcji chałwowy smak swojej flagowej marki – wafelki Familijne. Dalsza produkcja nie miała uzasadnienia biznesowego ze względu na spadek zainteresowania tym smakiem, a marka nie miała budżetu, by to zainteresowanie odbudować. Smak chałwowy zniknąłby bez echa, gdyby nie jeden post.
Post wiernego fana, którego chałwowy smak Familijnych inspiruje do tworzenia książek i scenariuszy dla masy fanów w Polsce. Jakub Żulczyk opublikował post grozy na Facebooku, o tym jak kolosalną rolę w jego procesie twórczym odgrywa słodka przekąska – wafle Familijne od Jutrzenki o smaku chałwowym. I że bez nich trudno będzie mu coś napisać!
Naszym wyzwaniem stało się więc zapobiegnięcie kulturowej katastrofie, jaką byłaby blokada twórcza Jakuba Żulczyka.
Naszym core targetem był jeden człowiek – pisarz i scenarzysta Jakub Żulczyk. A mass targetem wszyscy fani jego i jego dzieł.
Grupa o ogromnym potencjale odbudowania zainteresowania i świadomości Familijnych od Jutrzenki.
Strategia
Czasami nasze ulubione warianty, smaki produktów znikają z rynku bezpowrotnie. Ich brak nas smuci, ale po czasie zapominamy, szukamy zastępników i zmieniamy preferencje. Ale gdy nasze zajęcie wymaga precyzyjnych rytuałów i przedmiotów, brak z pozoru błahego produktu grozi katastrofą.
Takim produktem dla Jakuba Żulczyka są Familijne o smaku chałwowym, których wycofanie mogło skończyć się tragedią – brakiem weny. Postanowiliśmy zareagować błyskawicznie. Namówiliśmy klienta do wznowienia produkcji.
Głównymi argumentami była możliwość wpisania się w kulturę i jej ochronę oraz duży potencjał zbudowania talkability o waflach Familijnych od Jutrzenki z racji na popularność Jakuba Żulczyka.
Skoro nie wyobrażamy sobie świata bez dzieł Jakuba Żulczyka, a on nie wyobraża sobie tworzenia bez chałwowych Familijnych, to Chałwa Pisarzowi się po prostu należy.
Kampania odświeżyła wizerunek marki w świadomości konsumentów.
Sposób realizacji
1. Kreacja
Wszystko zaczęło się od jednego posta Jakuba Żulczyka, obok którego nie mogliśmy przejść obojętnie. Wynika z niego, że twórczość czołowego polskiego pisarza współczesnego jest zagrożona z powodu wycofania ze sklepów boostera jego weny – wafelków chałwowych. Mogliśmy powiedzieć tylko jedno: CHAŁWA PISARZOM! Namówiliśmy Jutrzenkę, by ponownie uruchomiła linię produkcyjną chałwowych i wyprodukowała dla swojego największego fana kilkaset paczek.
Następnie zapakowaliśmy je do specjalnie zaprojektowanych przesyłek, nawiązujących do jego twórczości. Na każdym pudełku znalazło się nawiązanie do prozy Żulczyka w doodle’owym stylu Familijnych – prawdziwy easter egg dla fanów pisarza. Całość spięta była głównym hasłem „Chałwa Pisarzom”. Jakub Żulczyk otrzymał przesyłkę z ogromnym zapasem Familijnych chałwowych, zyskując paliwo do tworzenia na lata!
2. Media mix
W ramach współpracy z Jakubem Żulczykiem w digitalu opublikowaliśmy 1 post na Facebooku i 1 set Instastories.
W offline zrobiliśmy wysyłkę dedykowanych pudełek z wizerunkiem Jakuba Żulczyka zawierającymi limitowane wafle Familijne o smaku chałwowym.
3. Innowacje
W działaniach RTM nie sztuką jest szybko zareagować, sztuką jest szybka reakcja, która przynosi wymierne efekty. Nasz czujny social listening wykrył błyskawicznie zagrożenie dla polskiej kultury.
A nasza sprawczość tej katastrofie skutecznie zapobiegła, przywracając produkt na półki.
Rezultaty
Jakub Żulczyk otrzymał inspirację w postaci ogromnego zapasu Familijnych o smaku chałwowym.
Zainteresowanie Familijnymi wzrosło o 213%. W akcję zaangażowało się 17 000 użytkowników Facebooka, w tym zazdrosny pisarz Remigiusz Mróz.
Sentyment (nie licząc Mroza 🙂 ) był pozytywny w 100%.
Akcja wygenerowała zasięg organiczny w wysokości 1,2 mln.
Produkcja smaku chałwowego Familijnych została wznowiona na potrzeby akcji, ale chałwowy smak powrócił też do sklepów.
Sprzedaż wzrosła o 10% (przy spadającym wolumenie kategorii), wolumenowe udziały wzrosły do 30%. Familijne umocniły pozycję lidera w sklepach spożywczych średniej wielkości (MFS) – co trzecie sprzedane opakowanie to Familijne.
Podsumowanie
Kampania odświeżyła wizerunek marki w świadomości konsumentów. Wpisaliśmy markę w kulturę i ochronę tej kultury, zapobiegając blokadzie twórczej Jakuba Żulczyka, jednego z najpopularniejszych autorów. Konwersacją w nowoczesnych mediach pokazaliśmy, że wafelki Familijne to niekoniecznie przekąska rodem z lat 90. lub ze stołów starszych pań. To doskonała przekąska także dziś i to nie tylko dla pisarza Żulczyka, ale też dla Ciebie i dla mnie.
Czas trwania kampanii
15–31.07.2022