Kategoria: Offline Digitizing
- BRĄZOWA STATUETKA
Misja Kieszonkowe
Klient: Bank BNP Paribas
Zgłaszający: Publicis Worldwide Poland
Współzgłaszający: Garden of Words Group, Havas Media
Zespół:
BNP Paribas: Agnieszka Konarzewska, Justyna Pietrewicz-Dąbrowska, Małgorzata Witkowska
Publicis: Agnieszka Mazurek, Reata Bujanowska, Daniela Studzińska, Justyna Pyzik
Garden of Words: Ewelina Dekarz, Aleksandra Lisowska
Havas Media: Michał Zawadzki
Koncepcja kampanii
„Misja Kieszonkowe” to kampania, która wypełniła lukę w systemie edukacyjnym, dostarczając dzieciom, rodzicom i nauczycielom wartościowe i angażujące treści na temat finansów.
Wyzwanie
Wiedza finansowa potrzebna jest każdemu. Dzięki niej możemy podejmować racjonalne decyzje. Niestety, w szkołach brakuje systemowej edukacji finansowej. Wprowadzanie dzieci w finanse stanowi problem i dla nauczycieli, i dla rodziców. Różne podmioty przygotowują swoje programy. Jednak wiele z nich przechodzi bez echa, bo są zbyt abstrakcyjne i oderwane od codzienności. Jako bank zmieniającego się świata postanowiliśmy to zmienić – chcieliśmy stworzyć praktyczny program, który wniesie realną zmianę.
Cele kampanii
• Zaangażowanie w program 1000 nauczycieli i edukacja finansowa min. 28 000 dzieci.
• Zwiększenie poziomu wiedzy dzieci na temat finansów mierzone ankietą przed i po programie o min. 25%.
• Wzmocnienie wizerunku Banku BNP Paribas na atrybucie „Bank, który dba o edukację finansową” o co najmniej 30%.
Strategia
W naszym podejściu zainicjowaliśmy wykorzystanie kieszonkowego jako narzędzia edukacyjnego. Stworzyliśmy osadzony w codzienności, stawiający na praktykę Program „Misja Kieszonkowe” – ciekawe i potrzebne kompendium wiedzy, porad, wskazówek, w jaki sposób za pomocą kieszonkowego uczyć dzieci finansów. Postawiliśmy na praktykę i dawanie wszechstronnego wsparcia wychowawczego, wpisując treści edukacyjne w kontekst życiowych sytuacji i rodzicielskich napięć.
Sposób realizacji
1. Kreacja
Realizacja „Misji Kieszonkowe” odbywała się dwutorowo: dom i szkoła, w obu strumieniach zaproponowaliśmy atrakcyjne i współgrające ze sobą treści offline i online. Content hubem była strona misjakieszonkowe.pl, na której umieściliśmy pogrupowane w sekcje treści dla rodziców, nauczycieli i dzieci. Do naszej misji zaprosiliśmy kapitułę ekspertów, którzy w formie krótkich minipodcastów dzielili się praktycznymi poradami.
Do wejścia na stronę zachęcaliśmy w kampanii społecznej, dla której punktem wyjścia były autentyczne pytania, wątpliwości i frustracje rodziców związane z kieszonkowym i podejściem dzieci do pieniędzy. W formatach online wideo i display, odbijając się od wychowawczych napięć, podpowiadaliśmy to, co rodzice chcieliby wiedzieć o kieszonkowym, ale boją się zapytać, zachęcając w ten sposób do wejścia na naszą stronę. Drugim filarem naszych działań był program edukacyjny w szkołach – stworzyliśmy wyróżniający się holistycznym podejściem do finansów oraz naciskiem na praktykę i uczenie otwartego, wrażliwego rozmawiania o pieniądzach program realizowany podczas zajęć szkolnych. Przygotowaliśmy bogaty content obejmujący: scenariusze lekcji, materiały dydaktyczne, starterpack dla nauczycieli oraz konkurs dla szkół.
2. Media mix
Struktura wydatków:
• digital – 54%,
• prasa – 10%,
• direct marketing – 36%.
Dobór mediów był uzasadniony celem, jakim było budowanie wysokojakościowego zasięgu wśród nauczycieli i rodziców dzieci szkolnych. Branżowa prasa i digitalowe rozwiązania idealnie sprawdziły się do tego typu kampanii. Direct marketing był kluczowy w bezpośrednim kontakcie. Zrealizowaliśmy wysyłkę pakietów startowych o programie, listy przewodnie o misji programu, kontakt telefoniczny z proaktywną rekrutacją przez call center, mailingi zapraszające, road show z osobistą prezentacją programu w wybranych 140 szkołach.
Struktura wydatków w kanałach komunikacji online:
• display – 49%,
• social media – 29%,
• online wideo – 22%.
Aby zbudować wysokojakościowy zasięg w grupie rodziców i nauczycieli, postanowiliśmy działać dwutorowo: poprzez tematyczne portale oraz przez precyzyjne targetowanie behawioralne w social mediach. Współprace contentowe z największymi portalami realizowały cel edukacyjny kampanii.
Media własne: Hubem akcji była dedykowana strona misjakieszonkowe.pl, na której były zebrane wszystkie materiały oraz informacje związane z akcją. Poza tym byliśmy obecni na własnych kanałach social mediów.
Przeprowadzono również komunikację wewnętrzną do osób zatrudnionych w banku.
Rezultaty
1. W naszym programie wzięło udział aż 51 720 uczniów z klas I‑VI, co daje 185% realizacji planu oraz zaangażowało się aż 1724 nauczycielek i nauczycieli, co stanowi 172% realizacji planu.
2. Nasza akcja przełożyła się na zwiększenie poziomu wiedzy dzieci na temat finansów, co potwierdziliśmy ankietą wśród uczennic i uczniów przed i po programie. Po programie dzieci udzieliły średnio o 43% więcej prawidłowych odpowiedzi niż przed programem. Oprócz tego pozyskaliśmy w ankiecie ewaluacyjnej bardzo wysokie oceny jakości merytorycznej i atrakcyjności materiałów dydaktycznych przez nauczycieli, którzy uznali program za wartościowe dopełnienie programu nauczania.
3. „Misja Kieszonkowe” przełożyła się również na wzmocnienie wizerunku Banku BNP Paribas. Atrybut „Bank, który dba o edukację finansową” wzrósł o 49% w marcu 2023 r. w porównaniu do stycznia 2022 (Ipsos Brand Health Tracking). Wzrost tego parametru był efektem dużego zaangażowania w kampanię – z materiałami na stronie www zapoznało się prawie 100 tys. osób, a content edukacyjny zaspokajał potrzebę pogłębienia wiedzy i odpowiadał na realne pytania, co zatrzymywało na stronie odwiedzających na dłużej. Kampania dotarła do 5,5 mln UU.
Podsumowanie
„Misja Kieszonkowe” to przykład skutecznego działania z obszaru edukacji finansowej. Do tego trudnego tematu podeszliśmy łącząc świat offline z online, dostarczając angażujący content. Dzięki niemu wyposażyliśmy w wiedzę ponad 51,7 tys. uczniów, a z naszymi materiałami zapoznało się prawie 100 tys. osób.