Kategoria: Innovation Solution
Rozwiązania, produkty oraz technologie wykraczające poza powszechnie stosowane w Polsce modele działań w digital marketingu. Doceniamy nie tylko innowacyjność realizacji, ale także dopasowanie do strategii działań online i realizację założonych dla niej celów. |
Nagrodzone kampanie: |
- BRĄZOWA STATUETKA
Fishing For Data
Klient: Bank BNP Paribas
Zgłaszający: Bank BNP Paribas
Współzgłaszający: Havas Engage Warsaw, Publicis Worldwide Poland, Havas Media
Zespół:
Havas Creative Network Poland: Rafał Ryś, Monika Mielczarczyk, Dominika Hałas, Natalia Milewska, Monika Brzezińska, Adam Samsel
Publicis Worldwide Poland: Dagmara Witek-Kuśmider, Dagmara Gadomska, Tomasz Ziemiański, Bartosz Jeglejewski, Agnieszka Mazurek, Anna Kubeł, Justyna Pyzik
Bank BNP PARIBAS: Agnieszka Konarzewska, Dariusz Maciołek, Anna Maraszek
Polish Angling Association: Beata Olejarz
MFA z d. post-disciplinary artist: Szymon P. Peplinski
SGGW Warsaw: Mateusz Grygoruk
e‑Gminy: Marcin Grzanka
Expert Float: Filip Hoffa

Koncepcja kampanii
Zaproponowaliśmy wędkarzom innowacyjne narzędzie AGUARD® – spławik, który używany offline do uprawiania hobby staje się wraz z aplikacją skutecznym narzędziem online do zbierania danych. Tak stworzyliśmy online’owo-offline’owy system społecznego monitoringu, który pomaga dbać o czystość wód.
Cele kampanii
Naszym celem było znalezienie skutecznego i innowacyjnego sposobu na wypełnienie luki w systemie monitoringu polskich rzek dzięki zaangażowaniu społeczności polskich wędkarzy.
Wyzwanie
Katastrofa ekologiczna na Odrze w 2022 roku była wydarzeniem, które zelektryzowało społeczeństwo polskie i światowe media. Pokazała też poważny problem – brak skutecznego monitoringu czystości rzek i sposobu reagowania na skażenia. Poznaliśmy również prawdziwie zaangażowanych w sprawę ludzi – wędkarzy, którzy jako pierwsi zaobserwowali narastające zagrożenie i alarmowali o problemie, ale ich głos został zignorowany. Dostrzegliśmy w nich ogromny potencjał (ok. 2 mln wędkarzy), w ich zaangażowaniu w sprawę i frustracji wobec bezradności państwa.
Bank BNP Paribas od wielu lat angażuje się w inicjatywy ekologiczne, mające realny wpływ na nasze otoczenie. Dlatego wraz z partnerami komercyjnymi, naukowymi i społecznymi podjął on inicjatywę rozwiązania problemu braku monitoringu wód, oddając wędkarzom narzędzie badające jakość wód.
Strategia
W ten sposób zainicjowaliśmy akcję „#WPŁYWOWI”, bazującą na trendzie „citizen science”, która miała zachęcić ludzi do zbierania danych i stworzenia sieci społecznego monitoringu. Pomysł oparty został na zaangażowaniu społeczności wędkarzy. Stworzyliśmy dla nich innowacyjne urządzenie – spławik AGUARD® z funkcją monitorowania zasolenia wody oraz aplikację do zbierania danych. Oddając się hobby, mogli przeprowadzać pomiary i zasilać system danymi. Poprzez akcję #WPŁYWOWI chcieliśmy przywrócić wędkarzom sprawczość, tak by ich głos nie był już ignorowany, a stał się elementem presji społecznej. Dzięki połączeniu sił: ludzi, firm i organizacji chcieliśmy aktywnie wpłynąć na poprawę ekosystemu.
Sposób realizacji
1. Kreacja
Podstawą akcji #WPŁYWOWI jest spławik AGUARD® – urządzenie monitorujące zasolenie wody, czyli jej przewodność. Spławik po zanurzeniu automatycznie łączy się z niezwykle intuicyjną aplikacją. W aplikacji widoczny jest pomiar danego użytkownika, a także dane zebrane przez innych. Dzięki temu tworzy się mapa jakości wód w Polsce, analizowana przez naukowców z SGGW. Daje to możliwość wczesnego alarmowania służb o potencjalnym skażeniu na podstawie danych, a nie tylko obserwacji. Komunikację zaczęliśmy od raportu i przypomnienia o katastrofie na Odrze oraz o tym, że nadal brakuje efektywnego systemu monitoringu rzek, a ponad 90% polskich wód jest w złym stanie. Skierowaliśmy ją do wędkarzy i szerszej społeczności zainteresowanej ekologią. Wywołaliśmy dyskusję, zapraszając ludzi do współtworzenia systemu monitoringu. Ważnymi elementami tego etapu były działania PR-owe, spływ Wisłą z dziennikarzami, zaangażowanie ambasadorów oraz debata poświęcona kondycji wód z naukowcami z SGGW, dziennikarką Ewą Ewart i ekspertem ochrony wód Piotrem Nieznańskim. Do kluczowych adresatów, czyli wędkarzy, dotarliśmy za pośrednictwem PZW, wykorzystując do tego kanały social media, mailingi, eventy oraz influencerów wędkarskich. Informowaliśmy o akcji ze spławikiem i możliwości jego zdobycia w Banku BNP Paribas przy okazji założenia konta.
2. Media mix
Kampanię zbudowaliśmy na dwóch filarach: komunikatach do osób zainteresowanych ekologią we współpracy z Onet/Noizz oraz dotarciu do wędkarzy przy współpracy z PZW. Kampania obejmowała działania wizerunkowe, edukacyjne oraz wspierające sprzedaż. Budżet został podzielony na digital – 89% (w tym akcja patronacka z Onet/Noizz – barter), prasę – 7% i eventy – 4%.
3. Innowacje
Innowacją w akcji #WPŁYWOWI jest sam spławik AGUARD® z funkcją pomiaru zasolenia wody oraz podejście „citizen science”, który umożliwia monitorowanie jakości wód. Wyniki pojawiają się w intuicyjnej aplikacji i są gromadzone w bazie danych, co pozwala naukowcom z SGGW monitorować pomiary na bieżąco. W akcję mogą zaangażować się nie tylko wędkarze, ale wszyscy, którzy ściągną aplikację i będą śledzić jakość wód w swoim otoczeniu.
Rezultaty
Akcja #WPŁYWOWI wywołała duże zainteresowanie i odbiła się szerokim echem w mediach. Wzmożone zainteresowanie contentem dotyczącym akcji przełożyło się na blisko 100 tys. kliknięć w reklamę i ponad 19 mln wyświetleń, a z kampanią zapoznało się ponad 6 mln osób. Duże zaangażowanie i dyskusje użytkowników pod postami w social mediach przyniosły ponad 700 wzmianek o akcji z łącznym zasięgiem prawie 900 tys. osób. Dystrybucja 2 tys. spławików została zwiększona z powodu dużego zainteresowania. Wykonano łącznie ok. 3,5 tys. pomiarów.
Podsumowanie
Zgodnie z trendem „citizen science” stworzyliśmy innowacyjne rozwiązanie – wyposażyliśmy wędkarzy w nowatorski spławik AGUARD ® zbierający dane i umożliwiający monitorowanie jakości polskich wód. Tym samym budujemy skuteczny społeczny monitoring rzek i jezior, który pozwala na wczesne wykrywanie zagrożeń.
Czas trwania kampanii: 22 kwietnia-30 sierpnia 2024