- BRĄZOWA STATUETKA
Najtrudniejszy szlak w Polsce w VR dla każdego bez wyjątku
Klient: Škoda
Marka: Škoda Enyaq
Zgłaszający: GoldenSubmarine
Współzgłaszający: PHD Media, Good Fellas
Zespół:
GoldenSubmarine: Paweł Janas, Filip Chudyszewicz, Andrzej Wróż, Magdalena Szczucka
Škoda: Arek Gwizdek, Łukasz Matyla, Kasia Efler, Natalia Tomaśko, Wojtek Słabolepszy
PHD Media: Andrzej Kowalewicz, Paula Porowska-Kosior, Kamil Kaźmierczak, Aleksandra Domańska
Good Fellas: Jan Dybek Perski, Michał Miśiński, Mateusz Dziekoński

Koncepcja kampanii
Škoda od wielu lat w swojej strategii stawia na komunikowanie bezpieczeństwa. Na tym właśnie opierała się jej długoletnia współpraca z TOPR. W ubiegłym roku to partnerstwo doczekało się jubileuszu 20-lecia, co zbiegło się w czasie z globalną zmianą strategii marki – Škoda skierowała swoje pozycjonowanie w stronę „explore more” i ciekawości, która wiedzie poza to, co dobrze znane. W tym samym roku w Polsce powstała Fundacja Szerpowie Nadziei, której celem jest wspieranie osób z niepełnosprawnościami i pomoc w realizacji ich „nieosiągalnych” marzeń o górach.
Jak przeprowadzić rzesze Polaków, w tym kilkaset osób z niepełnosprawnością, przez najtrudniejszy górski szlak w Polsce? Nam udało się to osiągnąć dzięki unikalnemu doświadczeniu VR i filmowi w technologii 360. Tak spełniliśmy nieosiągalne marzenia fanów górskiej wspinaczki.
Cele kampanii
Celem była realizacja akcji CSR-owej, łączącej nowe pozycjonowanie Škody („explore more”) i jubileuszowy rok współpracy marki z TOPR. W trakcie prac nad realizacją pojawił się jeszcze dodatkowy cel – działanie z Fundacją Szerpowie Nadziei i włączenie w akcję 400 osób z niepełnosprawnościami.
Wyzwanie
W Polsce jest ponad 7 mln osób z niepełnosprawnościami. Choć to ogromna liczba, na co dzień nie widujemy ich zbyt często. Powód jest prozaiczny i bardzo smutny. W dalszym ciągu nawet najprostsze czynności bywają dla takich osób nieosiągalne. Fundacje i organizacje pozarządowe skupiają się na realnej, codziennej pomocy, starając się zapewnić podstawowe potrzeby. Czy w takim razie istnieje w ogóle przestrzeń, by mówić o realizacji ich marzeń i pasji?
Strategia
Mimo wielu trudności osoby z niepełnosprawnościami chcą i mają prawo marzyć o wielkich rzeczach – o podróżach i miejscach, które na pierwszy rzut oka wydają się poza ich zasięgiem. Škoda wraz z Fundacją Szerpowie Nadziei postanowiła te marzenia im przybliżyć.
Uwzględniając nowe pozycjonowanie, które skupia się wokół eksploracji i poszerzania horyzontów, oraz wykorzystując kompetencje Škody i jej wieloletnie partnerstwo z TOPR, postanowiliśmy jako grupę odbiorców wybrać osoby, dla których największym marzeniem jest górska eksploracja.
Sposób realizacji
1. Kreacja
Idea kreatywna opierała się na możliwości literalnego przeniesienia w góry wszystkich, którzy marzą o przejściu Orlej Perci, ale nigdy nie będzie im to dane – ze względu na umiejętności, wiek lub ograniczenia fizyczne. Szlak ten wybraliśmy nieprzypadkowo – jest jednym z najtrudniejszych i najbardziej niedostępnych, pozostaje w zasięgu jedynie nielicznych turystów. Jednak dzięki technologii mieliśmy możliwość zbliżenia wszystkich miłośników gór do tego wyjątkowego doświadczenia. Wśród nich byli podopieczni Fundacji Szerpowie Nadziei, czyli osoby z niepełnosprawnością, marzące o górskich wędrówkach i doświadczaniu wolności.
2. Media mix
Wraz z ekipą filmowców towarzyszących ratownikom TOPR udaliśmy się na szlak, aby nagrać przejście trasy za pomocą kamer 3D 360 stopni. Uwieczniliśmy Orlą Perć widzianą oczami ratowników TOPR w unikalnej technice stereoskopii 360 stopni.
W ten sposób powstał materiał video, który stanowił core dwóch eventów zorganizowanych w Zakopanem i Sopocie, w czasie których rzesze turystów miały okazję przemierzyć najtrudniejszy szlak w Polsce, zakładając gogle VR. Film dostępny był także w formie digitalowej na landing page’u oraz jako feature dostępny za pomocą cardboardów w salonach samochodowych Škody. Dodatkowo został wykorzystany w Fundacji Szerpowie Nadziei, gdzie osoby z niepełnosprawnościami marzące o górskich wyprawach, mogły ich doświadczyć.
Rezultaty
• Spełniliśmy marzenie 400 osób z niepełnosprawnościami, które dzięki unikalnemu doświadczeniu mogły choć przez chwilę poczuć ducha górskiej eksploracji.
• Zasięg całkowity kampanii to prawie 8,5 mln użytkowników w działaniach programatycznych i directowych oraz niemal 5,5 mln użytkowników na Facebooku, a w całym digitalu do ponad 3 mln UU.
• Materiał pozostaje w rękach Fundacji, tak aby mógł być wykorzystywany do pracy z nowymi podopiecznymi i stanowić źródło inspiracji dla kolejnych osób chcących zbliżyć się do swoich marzeń.
Podsumowanie
Projekt „Najtrudniejszy szlak” wykorzystał technologię VR do zniesienia barier i umożliwił doświadczanie gór licznej grupie odbiorców. Ponadto wykorzystanie technologii stereoskopii 3D dało możliwość najpełniejszego i jak najbardziej realistycznego doświadczenia tym, dla których wyjście na górski spacer jest barierą nie do pokonania.