Tym razem o przebieg i wrażenia z obrad IAB MIXX Awards 2024 pytamy jurorów z Grupy C.

Ta grupa jurorska  miała przyjemność oceniać kampanie w 5 kategoriach: Best Use of Social Media, Innovation Solution, Limited Budget, MIXX for Good Purpose, Performance Marketing.

 

  •  Jak przebiegały prace w Waszej grupie jurorskiej? Jakie są Wasze wrażenia? 

Krzysztof Dumbal, Programmatic & Digital Investment Director, Arena Media, Wiceprzewodniczący Jury, tak podsumowoje obrady:

Obrady IAB MIXX Awards 2024 były pełne energii i merytorycznych dyskusji. Jurorzy oceniali zgłoszenia z wyjątkową wnikliwością.

Najsilniej reprezentowane kategorie to Performance Marketing oraz Best Use of Social Media, ale to Mixx for Good Purpose wzbudził największe emocje. Inspirujące pomysły i burzliwe debaty uczyniły te obrady wyjątkowymi. 

Michał Hertel, Prezes Zarządu, BrandLift, dodaje:

– Obrady przebiegały modelowo, co wcale nie jest takie oczywiste. Każda kampania wzbudziła dyskusję. W tych, które wydawały się doskonałe i bez skazy, szukaliśmy czy aby na pewno nie ma rys, tak na wszelki wypadek 😉.

Te, które wydawały się mniej atrakcyjne, bo np. były słabiej opisane (co jest warte w ogóle do podniesienia w przyszłości) analizowaliśmy dogłębniej, żeby z kolei nie przegapić czyjejś ciężkiej pracy. Najmocniej obsadzonymi kategoriami były Best Use of Social Media i Performance Marketing.

Przede wszystkim – było dużo dyskusji w świetnej atmosferze – podkreśla juror.

–  Nasze obrady były niezwykle dynamiczne i pasjonujące. Dyskusje były burzliwe, a przedstawiciele jury często zmieniali zdanie pod wpływem nowych argumentów, co świadczy o głębokim zaangażowaniu w ocenę prac.

Kategoria Performance Marketing była bardzo silnie reprezentowana, chociaż strategie były dość generyczne.

Najmocniejsze prace, moim zdaniem, pojawiły się w kategorii Innovation, gdzie innowacyjność, media mix i kreatywność naprawdę błyszczały

– mówi Anna Gruszka, Chief Growth Officer, adQuery

Michał Szczur, Head of Digital Strategy & Training, Mindshare Polska, tak komentuje obrady:

– Jury złożone ze specjalistów o bogatym doświadczeniu w digitalu, reprezentujących zarówno świat agencji jak i reklamodawców, zazwyczaj gwarantuje długie dyskusje. Podczas tegorocznych obrad miałem poczucie, że w większości przypadków…po prostu zgadzaliśmy się w swojej ocenie.

Zgłoszenia, które oceniłem najwyżej w ramach poszczególnych kategorii konkursu, to były zazwyczaj zgłoszenia wysoko ocenione przez całą grupę, więc nie było jakichś mocnych roszad względem wyników głosowania online.

Wśród kategorii, które oceniałem, najsilniej reprezentowane były te dotyczące Performance marketingu oraz Best Use of Social Media. Ale w tych kategoriach w tym roku, moim zdaniem, łatwo było wyróżnić „perełki”, które mocno wybijały się na tle pozostałych zgłoszeń.

Magdalena Mulenga, Digital Manager, iProspect Polska:

– Nasze obrady były niezwykle inspirujące i pozwoliły nam na nowo poczuć pasję do digital marketingu, która towarzyszy nam w codziennej pracy. Kampanie, które wyróżniły się najbardziej, stały się podstawą do wartościowych dyskusji.

Szczególnie interesujące były momenty, gdy nasze opinie różniły się – argumenty drugiej strony zawsze poszerzają perspektywę. Każda kategoria była silnie reprezentowana, co pokazuje, jak dynamiczna i kreatywna jest nasza branża – uważa jurorka.

 

Wojciech Starzewski, Online Sales Manager, Samsung, mówi:

– Obrady były niezwykle żywotne, dzięki zróżnicowanemu składowi grupy jurorskiej. Soczewki oceny doświadczonych strategów komunikacji, ekspertów od performance marketingu czy brand managerów są często bardzo różne, ale pozwalają solidnie ocenić kampanie z uzupełniających się perspektyw.

Myślę, że najmocniejsze zgłoszenia mieliśmy okazję przedyskutować w kategoriach Best Use of Social Media i MIXX for Good Purpose, gdzie dyskusje były najdłuższe i przez wysoki poziom kampanii sama nominacja staje się sporym wyróżnieniem.

Łukasz Getter,  Head of Digital, Digital Activation HUB Director, PHD:

– Ogromnie się cieszę, że mogłem uczestniczyć w obradach w tak zacnym gronie ekspertów. Obrady były bardzo żywiołowe i bardzo doceniam, że było dużo głosów odmiennych. Zdecydowanie dodawało to kolorytu dyskusji. Koleżanki i koledzy z Jury chętnie zgłaszali swój punkt widzenia do oceny danej kampanii, często broniąc oceny kampanii do końca. 

Najgorętsza atmosfera panowała w trakcie obrad w kategoriach Innovation Solution oraz Best Use of Social Media – podkreśla juror. 

Monika Rodriguez, Client Growth Director, Sales&More, mówi:

– Ten, choć trudny marketingowo, rok przyniósł dobre i też wybitne kampanie, co do których jako jury byliśmy zgodni. Zapamiętamy je na pewno.

Szczególnie trzymam kciuki za każdą nominacje w najtrudniejszej kategorii, jaką jest Performance Marketing, gdyż każda z tych kampanii mimo wielu wyzwań przyniosła wymierne wyniki biznesowe i warta jest wyróżnienia – komentuje jurorka.

 

  • Co o polskim rynku reklamy mówią kampanie, które mieliście okazję oceniać?

Krzysztof Dumbal zwraca uwagę a wyski poziom kampanii na naszym rynku:

Oceniając zgłoszenia, zauważyłem, że rynek reklamy w Polsce nieustannie podnosi poprzeczkę.

Kampanie pokazują, że branża reklamowa stara się być jeszcze lepsza w tym, co robi.

Umiejętnie łączy cele klienta i insighty rynkowe, a konkursy jak IAB MIXX Awards pobudzają wszystkich do jeszcze lepszych pomysłów i stymulują do działania – uważa juror.

Wojciech Starzewski dostrzega zarówno dojrzałość, ale i skromność branży:

Funkcjonujemy na bardzo dojrzałym, dynamicznym i konkurencyjnym rynku. Coraz trudniej zrobić wrażenie w największych kategoriach. Najciekawsze realizacje są bardzo sprawnie adoptowane przez rynek, a to co niedawno było świeże i przełomowe szybko staje się standardem.

Mimo to, mam wrażenie, że generalnie nadal jesteśmy lepsi w robieniu kampanii niż chwaleniu się nimi – widać to zwłaszcza w kategorii Limited Budget, gdzie odnotowaliśmy małą liczbę zgłoszeń.

W agencjach digitalowych codziennie wdrażane są przemyślane strategie, które zasługują na wyróżnienia, mimo ograniczonego budżetu. Doceniajmy swoją pracę na mniejszych Klientach bo jest tego warta – podkreśla Wojciech.

Michał Hertel natomiast zauważa, że rynek polskiej reklamy staje się coraz bardziej złożony, przenikają się media, kanały, formaty, narzędzia i pojawiają się nowe opcje w digitalu.

– Coraz trudniej jest wyodrębnić wpływ jednego medium na wyniki kampanii. MIXXy idealnie to oddają. Widać to też po zgłoszeniach – w kilku przypadkach zgodnym głosem zakwalifikowalibyśmy daną kampanię do innej kategorii. Ale to tylko pokazuje, że rynek reklamy to żywy organizm.

Juror zwraca także uwagę na słabszą stronę rynku:

– Łyżeczka dziegciu, to że pogoń za parametrami/zasięgami czasami zabija kreatywność, co niekoniecznie musi przekładać się na finalny efekt. Ale to domena najlepszych, żeby błysnąć kreacją, dołożyć technologii i mieć z tego frukty 😊. I to ich poznamy na gali 26 listopada.

Według Magdaleny Mulengi branża jest przede wszystkim ambitna:

Moim zdaniem zarówno zgłoszenia, jak i dyskusje w jury pokazują, jak ambitny jest polski rynek digital marketingu. Mamy wysokie oczekiwania wobec zgłaszanych projektów, a co roku poprzeczka idzie w górę.

To, co jeszcze niedawno budziło zachwyt, dziś jest już standardem. Oceniając kampanie, szukamy nie tylko solidnej realizacji, ale też innowacji – czegoś, co wychodzi poza utarte schematy. Szczególnie wyróżniały się kampanie, które miały perfekcyjnie przemyślane strategie, spójnie realizujące wyznaczone cele – mówi jurorka.

Z kolei Łukasz Getter wskazuje, że na rynku dużo jest dobrych, ale nie do końca „świeżych” kampanii:

– W mojej ocenie dużo ocenianych zgłoszeń to kampanie poprawne, zrealizowane zgodnie ze sztuką nowoczesnego marketingu i dowożące wynik. Tylko w wielu przypadkach zabrakło mi czegoś innowacyjnego, wychodzącego poza schemat – co uzasadniałoby przyznanie medalu.

Anna Gruszka również podkreśla, że niektóre kategorie reklam nie wykorzystują nowych możliwości. Docenia za to kampanie non -profit, które tworzone są w sposób etyczny.  

– Kampanie, które oceniłam, odzwierciedlają obecne trendy na polskim rynku reklamy, chociaż brakuje mi większego wykorzystania danych i AI.

 Media mix jest w Polsce coraz bardziej zróżnicowany i dostosowany do kategorii, mało było casów jedno i dwumediowych. Tylko w  kategorii Best Use of Social Media  dominują największe platformy, więc zabrakło ciekawego wykorzystania Pinteresta, LinkedIna czy Tindera, które mogłyby wprowadzić nową jakość komunikacji.

Poziom w kategorii Performance rośnie z roku na rok, choć wciąż brakuje pokazania specyfiki kreacji i szczegółów wykorzystania machine learningu.

Moją ulubioną kategorią jest Mixx for Good Purpose i tam najtrudniej było wybrać najlepszych. Bardzo cieszy relatywnie niski wskaźnik green i charity washingu, co świadczy o autentyczności zgłoszonych działań społecznych na polskim rynku.

 

Relację z obrad Grupy A przeczytasz  TUTAJ. Relacja z obrad Grupy B natomiast znajdziesz TUTAJ.

Kampanie nominowane do nagród ogłosimy w ostatnim tygodniu października.
Gala IAB MIXX Awards 2024 odbędzie się 26 listopada w Warszawie. Ruszyła sprzedaż biletów.