Data Driven & Precision Marketing
wyróżnienie
kampania:
OdLOTowy wzrost w e-commerce
Klient: | PLL LOT |
Produkt/Marka: | LOT |
Zgłaszający: | Ecselis (Havas Media Group) |
Współzgłaszający: | FullSix Media (Havas Media Group), Cube Group, Value Media |
Zespół kreatywny: | Justyna Bednarska, Aleksandra Bujnowska, Agnieszka Pająk, Weronika Wieczorek, Magdalena Pakulska, Monika Klimczewska, Andrzej Czernoch, Andrzej Siniawski, Karolina Loranc |
Koncepcja kampanii
Mimo wrażliwości Polaków na cenę i silnej pozycji linii low cost przekroczyliśmy dynamikę wzrostu rynku i zmniejszyliśmy przewagę do lidera rynku. Dokonaliśmy tego dzięki strategicznemu podejściu do ścieżki zakupowej, precyzyjnej analityce, autorskim patentom optymalizacyjnym i partnerstwu we współpracy.
Cele i wyzwania kampanii
Obraz rynku lotniczego w 2018 r.:
1. Dynamika liczby pasażerów obsługiwanych przez polskie porty: wzrost 14% rok do roku.
2. Rosnąca konkurencja: porównywarki biletów, inne linie (tradycyjne, charterowe, low cost), biura podróży, inne formy transportu (kolej, autobus, carpooling).
3. Cena kluczowym czynnikiem wyboru przewoźnika. Linie low cost stanowią ponad 57% rynku vs linie tradycyjne – 39%.
4. Wzrost aktywności reklamowej całej kategorii (wzrost wydatków w 2018 r. o 300% rok do roku).
Strategia rentownego wzrostu LOT zakłada wzrost udziału lot.com w strukturze sprzedaży przy utrzymaniu efektywnego kosztu akwizycji (koszt mediów).
Oczekiwany wzrost wymagał zmiany strategii akwizycji klienta online. Skupiliśmy się na klientach indywidualnych, z których 50% jest wrażliwa cenowo, preferuje tanich przewoźników. Pozostali są bardziej zorientowani na komfort podróży. Celem było precyzyjne zaadresowanie potrzeb obu tych grup w celu skonwertowania na zakup online.
Strategia
Dostarczanie wybranym segmentom klientów treści użytecznych na każdym etapie ścieżki zakupowej. Od inspirowania (pozyskanie wysokiej jakości trafficu) przez zainteresowanie (retargeting z konkretnymi ofertami) do domknięcia sprzedaży.
Wdrożenie Adobe Analytics pozwoliło połączyć dane sprzedaży z danymi mediowymi i uspójnić widok wszystkich źródeł ruchu (dzięki danym w jednym miejscu mogliśmy dokładniej analizować i lepiej optymalizować działania). Nowa strategia remarketingu dla Lot.com/pl (ponad 1 mln wizyt miesięcznie) uwzględniła wiedzę o zależności pomiędzy czasem wyszukania destynacji przez użytkownika a decyzją o zakupie.
Optymalizacja mixu kanałów na podstawie modelowania atrybucji. Doważenie kanałów zaczynających ścieżkę zakupu oraz precyzyjne domykanie sprzedaży retargetingiem wpłynęło na poprawę wyników sprzedażowych (wzrost bookingów o 19% rok do roku).
Sposób realizacji
Kluczowe było precyzyjne stworzenie serii komunikatów dopasowanych do fazy ścieżki zakupowej i ich bieżąca optymalizacja.
INSPIRACJA – reklamy komunikujące nowe kierunki, wykorzystujące zdjęcia najpopularniejszych obiektów turystycznych.
ZAINTERESOWANIE – kreacje dynamiczne (cena, travel period, grafika, zdjęcie, CTA).
W wyszukiwarce komunikowaliśmy połączenia wyszukiwane przez użytkowników (dostosowanie do intencji), dbając o najwyższy wynik jakości słów kluczowych (lepsza efektywność kosztowa kampanii). Jako USP wykorzystaliśmy nowoczesność floty i komfort podróży. Każde słowo kluczowe korzystało z kilku reklam, dzięki optymalizacji wyświetlano te efektywniejsze sprzedażowo. Reklamy typu „z A do B” kierowały do landing page’a, w którym konkretna destynacja była już uwzględniona w systemie bookingowym – maksymalne skrócenie ścieżki użytkownika.
ZAKUP – retargetingowe kreacje dynamiczne oraz tekstowe w wyszukiwarce oparte o feeda i decyzje użytkownika podjęte na lot.com.
Atrybucja wyznaczyła kierunek długoterminowych działań, a do codziennej optymalizacji stworzyliśmy macierze ze scoringami efektywności. Macierz uwzględnia kluczowe cele (traffic, C2S, booking), format, kanał i kreację. Dodatkowo autorskie skrypty Google Ads w pełni zautomatyzowały zarządzanie stawkami i zmianami ustawień (np. rotowanie reklam, geo, listy wykluczające, tagowanie) przy bardzo granularnej strukturze kampanii w Google (>4000 aktywnych!), znacząco przyspieszając optymalizację.
Realizacja celów wymagała wzorcowej współpracy agencja – klient. W agencji zespół na wyłączność to część teamu klienta, ma te same cele. Dostępy: dla klienta – do wszystkich narzędzi agencji, dla agencji – do systemu analitycznego klienta. W optymalizacji sprzedaży na lot.com często ważne są godziny, dlatego statusy telefoniczne realizowane są 2 razy dziennie, spotkania raz na tydzień.
Rezultaty
Strategia rentownego wzrostu LOT na rynku polskim zakłada wzrost udziału kanału lot.com w strukturze sprzedaży przy utrzymaniu efektywnego kosztu akwizycji (koszt mediów).
Udział kanału online w sprzedaży wzrósł o 4,7 p.p., przekraczając zakładany cel revenue. Efektem wzrostu udziału kanału online jest obniżenie kosztów dystrybucji i sprzedaży LOT oraz obniżenie kosztów sprzedaży biletów lotniczych dla PLL LOT.
Realizacja ambitnego targetu sprzedaży przy braku spadku ROAS, utrzymanie rentowności kanału online.
By zwiększyć sprzedaż optymalizowaliśmy split kanałów: nacisk na generowanie jakościowego ruchu (wzrost trafficu na lot.com 28% rok do roku) oraz na uszczelnianie procesu zakupowego i domykania transakcji. Liczba wyszukań lotów wzrosła rok do roku ponad 30%, bookingów o 19%. Odpowiednie KPI na każdym etapie ścieżki i połączenie wszystkich danych w jednym systemie analitycznym zaowocowało sukcesem.
Tak znaczący wzrost sprzedaży osiągnęliśmy, jednocześnie obniżając koszt akwizycji o 0,5 p.p., co finalnie przełożyło się na spektakularny wzrost wskaźnika rentowności (Return On Ad Spend) o 911 p.p. rok do roku.
Cel jakościowy – traffic. Poprawa wskaźnika Click to Search (C2S) o minimum 0,5 p.p. rok do roku.
W 2018 r. traffic na lot.com wzrósł o 28% rok do roku (107,47% celu). To dzięki doważeniu kanałów rozpoczynających ścieżkę (modelowania atrybucji Markowa). Pomimo znacznie większego ruchu wskaźnik jego jakości C2S poprawiliśmy o 0,7 p.p. rok do roku. Wzrósł udział lot.com w generowaniu przychodu ze sprzedaży usług dodatkowych (poza biletami) o 11,5 p.p. rok do roku.
Podsumowanie
Pomimo wrażliwości Polaków na cenę i mocnej pozycji linii low cost na koniec roku lot.com wylądował z rekordowymi wynikami.
LOT zwiększył też swoje udziały w rynku.
Czas trwania kampanii
1.01.2018 – 30.12.2018