Innovation & Smart Solution
Huawei Facing Emotions (srebro) >>
2 for U Fajnie Się Składa (brąz) >>
Asystent głosowy TOK FM – innowacyjny kanał dostępu do treści audio (brąz) >>
Cost per ROPO, czyli nowe podejście do działań digital (brąz) >>
brąz
kampania:
Asystent głosowy TOK FM
– innowacyjny kanał dostępu do treści audio
Klient: | Grupa Radiowa Agory |
Produkt/Marka: | Radio TOK FM |
Zgłaszający: | Spark Foundry |
Współzgłaszający: | LiquidThread |
Zespół kreatywny: | Marcin Woźniak – communication strategy director, LiquidThread Marcin Nieśmiałek – director of digital production department, LiquidThread Radosław Małyska – head of digital strategy, Spark Foundry |
w języku naturalnym.
Koncepcja kampanii
W 2018 roku coraz częściej słyszeliśmy o możliwościach asystentów głosowych Google Assistant czy Amazon Alexa i zagranicznych kampaniach na nich opartych. W USA korzystanie z asystentów deklarowało 30% populacji, a 25% gospodarstw domowych posiadało inteligentny głośnik. W Polsce technologia stała się dostępna szerzej dzięki premierze polskiej wersji językowej w styczniu 2019 r. Wiedzieliśmy, że jedną z najczęściej używanych funkcji asystentów jest zarządzanie multimediami, dlatego postanowiliśmy pierwszą akcję przygotować wraz z radiem TOK FM, które oprócz przekazywania bieżących informacji na żywo, posiada ogromną bibliotekę podcastów w różnych kategorii tematycznych.
Cele i wyzwania kampanii
Chcieliśmy, aby radio TOK FM, lider wśród rozgłośni informacyjnych, pierwsze wykorzystało potencjał Asystentów Głosowych, tworząc innowacyjny i wygodny dla słuchaczy kanał dostępu do treści audio.
Strategia
Radio towarzyszy nam cały dzień – zapewnia rozrywkę, poszerza wiedzę, pomaga zrozumieć świat; jest źródłem informacji i inspiracji do rozmów ze znajomymi. Ci, którzy szukają najnowszych informacji, eksperckich analiz, komentarzy i wywiadów z ciekawymi gośćmi, mogą włączyć radio TOK FM.
Zależało nam na tym, aby wpisać się w naturalne potrzeby słuchaczy stacji i dać im użyteczne narzędzie, które pozwala być na bieżąco z interesującymi tematami. Słuchacze TOK FM to osoby bardzo zajęte, w ciągłym ruchu. Chcieliśmy, aby w każdym momencie dnia, bez odrywania się od swoich zajęć, mogli głosowo poprosić Asystenta Google w swoim telefonie lub interaktywnym głośniku o włączenie radia TOK FM lub odtworzenie podcastu z wybranej kategorii tematycznej.
Sposób realizacji
Akcja TOK FM została zaprojektowana tak, aby rozumieć i reagować na zapytania głosowe formułowane w języku naturalnym. Wystarczy powiedzieć „OK, Google, poproś TOK FM, żeby włączył radio”. Można też prosić o konkretne treści, mówiąc przykładowo „OK, Google, zapytaj TOK FM o podcast z kategorii Gospodarka”. Użycie asystenta jest szczególnie wygodne, gdy jesteśmy pochłonięci swoimi obowiązkami. Na przykład gdy podczas porannej krzątaniny przegapiliśmy serwis informacyjny, po prostu mówimy „OK, Google, zapytaj TOK FM o najnowszy Poranek”. Asystent uczy się naszych preferencji i nawyków, przez co po wywołaniu akcji potrafi też sam zarekomendować nam najbardziej dopasowaną audycje.
Akcja korzysta z bazy podcastów radia TOK FM, co pozwala na wyświetlanie informacji na temat słuchanej audycji lub podcastu i jej prowadzącego na ekranie telefonu lub inteligentnego głośnika z wyświetlaczem.
Akcja poszerzyła listę kanałów (radioodbiornik, aplikacja mobilna i strona tokfm.pl), poprzez które słuchacz ma możliwość dotarcia do swoich ulubionych treści. Pozwoliła także dotrzeć do fanów nowych technologii, zainteresowanych możliwościami interfejsów głosowych.
Rezultaty
Radio TOK FM stało się pierwszą rozgłośnią obecną na platformie Google Assistant, realizując swoją obietnicę zawartą w haśle „Pierwsze radio informacyjne”.
Akcja TOK FM została uznana przez ekspertów z Google za akcję o wysokiej jakości, dającą użytkownikom bardzo pozytywne doświadczenie. Jest wysoko oceniana przez osoby korzystające z niej. Miesięcznie w jej ramach odbywa się prawie 2000 konwersacji z asystentem inicjowanych przez użytkowników smartfonów oraz głośników Google Home (wersja angielska).
Podsumowanie
Radio jest postrzegane jako medium bardzo tradycyjne. Z drugiej strony konsumenci oczekują od twórców i nadawców, że dopasują się do stylu ich życia. Treści mają być ciekawe, użyteczne i – co najważniejsza – dostępne tu i teraz. Dzięki wykorzystaniu asystentów głosowych słuchacz przejmuje nad nimi kontrolę. Bierne słuchanie radia odchodzi do lamusa.
Czas trwania kampanii
Pierwsza wersja akcji, dostępna na terenie Polski, powstała w języku angielskim i dostępna była już w listopadzie 2018 roku. Wersja w języku polskim jest dostępna od marca 2019.