Kategoria: Offline Digitizing
Innowacyjne kampanie łączące świat offline i online. Rozwiązania, w których oba światy zostały umiejętnie i efektywnie połączone. Docenimy kreatywne kampanie i rozwiązania techniczne, w których w angażujący i skuteczny sposób oba kanały wzajemnie się przenikały. Sponsor kategorii

Nagrodzone kampanie:

  • SREBRNA STATUETKA

AI wspomaga poszukiwania zaginionych

Klient: Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych

Zgłaszający: Screen Network

Współzgłaszający: Fundacja ITAKA

Zespół:

Screen Network: Damian Rezner, Aleksandra Strzelecka, Mateusz Zawadzki

Fundacja ITAKA: Izabela Jezierska-Świergiel 

Koncepcja kampanii

„AI wspomaga poszukiwania zaginionych” to pierwsza w historii polskiego rynku kampania społeczna łącząca ekrany DOOH położne w przestrzeni miejskiej i AI. Dzięki sztucznej inteligencji „ożywiliśmy” statyczne zdjęcia osób zaginionych, zwiększając szanse na ich odnalezienie.

Cele kampanii

Celem akcji było zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem zaginięć i pokazanie, że osoba z komunikatu o zaginięciu, to nie tylko zdjęcie. To człowiek, na którego czekają bliscy. Celem akcji było również dotarcie do osób, które widziały osoby zaginione i zachęcenie ich do kontaktu z fundacją.

Wyzwanie

W Polsce rocznie dochodzi do 13 tys. zaginięć, z czego ponad 2 tys. to dzieci i młodzież – wynika z danych KGP. Poza pracami w terenie, które realizuje policja, działania prowadzi również Fundacja ITAKA, która w poszukiwaniach wspiera rodziny zaginionych już od 23 lat. W czasie poszukiwań niezwykle istotną rolę odgrywa czas i zasięg informacji. Dlatego priorytetem fundacji jest dotarcie z komunikatem o osobie zaginionej do społeczeństwa. Szybsza publikacja wizerunku daje większą szanse na dotarcie do potencjalnych świadków i szczęśliwe zakończenie poszukiwań. Wyzwanie stanowiło to, jak wyróżnić komunikat o zaginięciu spośród natłoku informacji, które trafiają do nas każdego dnia.

Założeniem było dotarcie do osób, które mogą posiadać informacje dotyczące zaginionych i zachęcenie ich do kontaktu z fundacją, a także zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem zaginięć. Uświadomienie społeczeństwu, że osoba z komunikatu o zaginięciu to nie tylko zdjęcie. To człowiek, który ma swoje plany, marzenia. Człowiek, na którego czekają bliscy. 

Strategia

Założeniem strategicznym było dotarcie do szerokiego przekroju społeczeństwa. Tak, aby trafić do potencjalnych informatorów – osób, które mogły widzieć osobę zaginioną. Dlatego do kampanii wybrano ekrany digital OOH zlokalizowane przy ruchliwych ulicach, ekrany na dworcach kolejowych, lotniskach czy galeriach handlowych. Wszędzie tam, gdzie mogły pojawić się osoby zaginione i gdzie codziennie przemieszczają się tysiące osób, które mogą dysponować cennymi informacjami.

Wszystkie ekrany biorące udział w akcji dawały możliwość zarządzania emisją w czasie rzeczywistym. Dzięki temu komunikat o zaginięciu mógł pojawić się na nośnikach automatycznie, już po kilku minutach od otrzymania zgłoszenia. Emisja mogła również zostać natychmiast wstrzymana, gdy poszukiwania kończyły się sukcesem. 

Głównym wyzwaniem było zwrócenie uwagi odbiorców na problem zaginięć i uświadomienie społeczeństwu, że osoba z komunikatu o zaginięciu to nie tylko kolejny plakat, ale prawdziwa osoba, która potrzebuje pomocy. Dlatego zdecydowano się na zmianę zwykłych zdjęć dołączanych do komunikatów na dynamiczne filmy-portrety. Filmy, na których zaginieni mrugają, rozglądają się po otoczeniu, patrzą wprost na przechodniów. 

Sposób realizacji

1. Kreacja

Kreacja stworzona na potrzeby kampanii to cyfrowy plakat przedstawiający informacje o osobie zaginionej. Powstała w oparciu o tradycyjne plakaty fundacji, które są drukowane od lat. Wyzwanie stanowiło zachowanie kluczowych informacji i stworzenie nowej kreacji dopasowanej do wymogów medium. Czas kontaktu z ekranem digital OOH jest stosunkowo krótki, dlatego ograniczono ilość tekstu. Uwzględniono jedynie niezbędne informacje, tak aby osoby w przestrzeni miejskiej mogły się z nimi zapoznać. Wszystkie szczegóły może sprawdzić na podstronie dedykowanej danej sprawie, do której kieruje kod QR stanowiący część spotu. To element cyfryzacji kampanii, który ma zachęcić odbiorców do działania. 

2. Media mix

W kampanii wzięło udział ponad 20 tys. ekranów digital OOH na terenie całej Polski. Spoty z wizerunkami osób zaginionych były emitowane na wszystkich formatach DOOH (zarówno indoor, jak i outdoor): od wielkoformatowych ekranów LED w centrach największych miast, przez telebimy przy ruchliwych drogach, aż po ekrany na dworcach kolejowych, lotniskach czy w galeriach handlowych. Wszędzie tam, gdzie mogły pojawić się osoby zaginione i świadkowie, którzy mogą przyczynić się do ich odnalezienia. 

3. Innowacje

Kluczowy element kreacji stanowiły zdjęcia osób zaginionych, którzy poruszali głowami, spoglądali na otoczenie. Aby osiągnąć taki efekt, zdjęcia osób zaginionych zostały przetworzone przez algorytm AI GAN zdolny do generowania obrazów. Algorytmowi udostępniono zdjęcie osoby zaginionej i film z inną osobą, poruszającą się w wybrany sposób jako wzór. Dzięki temu algorytm stworzył film wideo, w którym osoba ze zdjęcia wykonuje ruchy głową oraz prezentuje mimikę ze wzorcowego filmu. Dodatkowo dzięki sprzężeniu ekranów digital OOH z systemem geolokalizacji możliwe było zagęszczenie emisji w zależności od obszaru, na którym ostatnio widziano zaginioną osobę. 

Rezultaty

Spoty emitowane w ramach kampanii zostały wyświetlone ponad 12 mln razy. Akcja natychmiast spotkała się z ogromnym odzewem. Od pozytywnych komentarzy w sieci, przez liczne publikacje w mediach, po to co najważniejsze – kontakt w sprawie zaginionych. W trakcje trwania akcji fundacja odnotowała 134 kontakty w sprawie zaginionych. To  wzrost o blisko 61% względem analogicznego okresu ubiegłego roku. 

Efekt prac zaskoczył nie tylko pracowników fundacji, ale przede wszystkim rodziny zaginionych. Jedna z matek, kontaktując się z przedstawicielką fundacji, powiedziała: „Być może jest to ostatnia szansa na zobaczenia, jak moje dziecko się uśmiecha. Zachowam ten obraz w pamięci.”.

W czasie trwania kampanii, spośród osób, które pojawiły się na ekranach, odnaleziono aż 9 zaginionych – całych i zdrowych. 

Czas trwania kampanii 

Wrzesień 2022 – czerwiec 2023