Kategoria: Limited Budget
Sprytne kampanie, w których liczy się pomysł, a nie budżet. To zarówno pomysły, które w niebanalny sposób są zaadaptowane na cyfrowych punktach styku konsumenta z marką, jak i projekty, które przy wykorzystaniu nowoczesnych, wręcz eksperymentalnych rozwiązań i technologii, trafiają w punkt przy ograniczonym budżecie.

Nagrodzone kampanie:

  • BRĄZOWA STATUETKA

Chałwa Pisarzom

Klient: Colian (Jutrzenka)

Zgłaszający: GONG

Współzgłaszający: Colian

Zespół:

GONG: Natalia Cichoń, Viola Nieszporek, Michał Bucholc, Piotr Stawowiak, Justyna Kwiecień, Katarzyna Mierzwa, Paulina Jaśkowska, Natalia Hołowińska, Zuzanna Chrzanowska

Colian: Ewelina Haraburda

Koncepcja kampanii

Chałwa Pisarzom – pomysł oryginalny, reakcja na sytuację wynikłą z wycofania wafelków chałwowych ze sklepów.

Cele kampanii

Zapobiegnięcie kulturowej katastrofie, jaką byłaby blokada twórcza pisarza, scenarzysty – Jakuba Żulczyka.
Przywrócenie produkcji chałwowych Familijnych.
Odbudowa zainteresowania Familijnymi.

Wyzwanie

W maju 2022 roku Jutrzenka wycofała z produkcji chałwowy smak swojej flagowej marki – wafelki Familijne. Dalsza produkcja nie miała uzasadnienia biznesowego ze względu na spadek zainteresowania tym smakiem, a marka nie miała budżetu, by to zainteresowanie odbudować. Smak chałwowy zniknąłby bez echa, gdyby nie jeden post. 

Post wiernego fana, którego chałwowy smak Familijnych inspiruje do tworzenia książek i scenariuszy dla masy fanów w Polsce. Jakub Żulczyk opublikował post grozy na Facebooku, o tym jak kolosalną rolę w jego procesie twórczym odgrywa słodka przekąska – wafle Familijne od Jutrzenki o smaku chałwowym. I że bez nich trudno będzie mu coś napisać! 

Naszym wyzwaniem stało się więc zapobiegnięcie kulturowej katastrofie, jaką byłaby blokada twórcza Jakuba Żulczyka. 

Naszym core targetem był jeden człowiek – pisarz i scenarzysta Jakub Żulczyk. A mass targetem wszyscy fani jego i jego dzieł. 

Grupa o ogromnym potencjale odbudowania zainteresowania i świadomości Familijnych od Jutrzenki.

Strategia

Czasami nasze ulubione warianty, smaki produktów znikają z rynku bezpowrotnie. Ich brak nas smuci, ale po czasie zapominamy, szukamy zastępników i zmieniamy preferencje. Ale gdy nasze zajęcie wymaga precyzyjnych rytuałów i przedmiotów, brak z pozoru błahego produktu grozi katastrofą.

Takim produktem dla Jakuba Żulczyka są Familijne o smaku chałwowym, których wycofanie mogło skończyć się tragedią – brakiem weny. Postanowiliśmy zareagować błyskawicznie. Namówiliśmy klienta do wznowienia produkcji.

Głównymi argumentami była możliwość wpisania się w kulturę i jej ochronę oraz duży potencjał zbudowania talkability o waflach Familijnych od Jutrzenki z racji na popularność Jakuba Żulczyka.

Skoro nie wyobrażamy sobie świata bez dzieł Jakuba Żulczyka, a on nie wyobraża sobie tworzenia bez chałwowych Familijnych, to Chałwa Pisarzowi się po prostu należy.

Kampania odświeżyła wizerunek marki w świadomości konsumentów.

Sposób realizacji

1. Kreacja 

Wszystko zaczęło się od jednego posta Jakuba Żulczyka, obok którego nie mogliśmy przejść obojętnie. Wynika z niego, że twórczość czołowego polskiego pisarza współczesnego jest zagrożona z powodu wycofania ze sklepów boostera jego weny – wafelków chałwowych. Mogliśmy powiedzieć tylko jedno: CHAŁWA PISARZOM! Namówiliśmy Jutrzenkę, by ponownie uruchomiła linię produkcyjną chałwowych i wyprodukowała dla swojego największego fana kilkaset paczek. 

Następnie zapakowaliśmy je do specjalnie zaprojektowanych przesyłek, nawiązujących do jego twórczości. Na każdym pudełku znalazło się nawiązanie do prozy Żulczyka w doodle’owym stylu Familijnych – prawdziwy easter egg dla fanów pisarza. Całość spięta była głównym hasłem „Chałwa Pisarzom”. Jakub Żulczyk otrzymał przesyłkę z ogromnym zapasem Familijnych chałwowych, zyskując paliwo do tworzenia na lata!

2. Media mix 

W ramach współpracy z Jakubem Żulczykiem w digitalu opublikowaliśmy 1 post na Facebooku i 1 set Instastories.

W offline zrobiliśmy wysyłkę dedykowanych pudełek z wizerunkiem Jakuba Żulczyka zawierającymi limitowane wafle Familijne o smaku chałwowym.

3. Innowacje 

W działaniach RTM nie sztuką jest szybko zareagować, sztuką jest szybka reakcja, która przynosi wymierne efekty. Nasz czujny social listening wykrył błyskawicznie zagrożenie dla polskiej kultury. 

A nasza sprawczość tej katastrofie skutecznie zapobiegła, przywracając produkt na półki.

Rezultaty

Jakub Żulczyk otrzymał inspirację w postaci ogromnego zapasu Familijnych o smaku chałwowym.

Zainteresowanie Familijnymi wzrosło o 213%. W akcję zaangażowało się 17 000 użytkowników Facebooka, w tym zazdrosny pisarz Remigiusz Mróz.

Sentyment (nie licząc Mroza 🙂 ) był pozytywny w 100%. 

Akcja wygenerowała zasięg organiczny w wysokości 1,2 mln.

Produkcja smaku chałwowego Familijnych została wznowiona na potrzeby akcji, ale chałwowy smak powrócił też do sklepów.

Sprzedaż wzrosła o 10% (przy spadającym wolumenie kategorii), wolumenowe udziały wzrosły do 30%. Familijne umocniły pozycję lidera w sklepach spożywczych średniej wielkości (MFS) – co trzecie sprzedane opakowanie to Familijne. 

Podsumowanie

Kampania odświeżyła wizerunek marki w świadomości konsumentów. Wpisaliśmy markę w kulturę i ochronę tej kultury, zapobiegając blokadzie twórczej Jakuba Żulczyka, jednego z najpopularniejszych autorów. Konwersacją w nowoczesnych mediach pokazaliśmy, że wafelki Familijne to niekoniecznie przekąska rodem z lat 90. lub ze stołów starszych pań. To doskonała przekąska także dziś i to nie tylko dla pisarza Żulczyka, ale też dla Ciebie i dla mnie. 

Czas trwania kampanii 

15–31.07.2022