Kategoria: Brand Awareness and Positioning
Kampanie, których celem jest zbudowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie. Doceniamy spójność i synergię prowadzonych działań, które mogą dotyczyć zarówno nowych marek, jak również ożywienia i repozycjonowania tych już istniejących. Sponsor kategorii

Nagrodzone kampanie:

  • SREBRNA STATUETKA

Matura z WF‑u

Klient: Decathlon Polska

Zgłaszający: Przestrzeń

Współzgłaszający: EssenceMediacom

Zespół:

Piotr Żarczyński, Tomasz Wiśniewski, Mateusz Cukierski, Tomasz Misiukiewicz, Karolina Kałużna, Aleksandra Kiełbasińska, Agata Lenartowicz, Anita Wasiak

Koncepcja kampanii

Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie, a plaga zwolnień z WF‑u tylko pogłębia skalę zjawiska. Dla polskiego szkolnictwa WF to przedmiot drugiej kategorii. Na serio traktujemy tylko przedmioty maturalne, dlatego zaproponowaliśmy, aby i WF dołączył do tej puli. To rozpoczęło ogólnopolską dyskusję, która ujawniła wszystkie bolączki i deficyty, z jakimi od lat boryka się wychowanie fizyczne. 

Cele kampanii

Przywrócenie odpowiedniej rangi sportu w szkołach. Tak, aby wreszcie chciało się na nim być.

Wyzwanie

Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie, a plaga zwolnień z WF‑u tylko pogłębia skalę zjawiska. Skąd tak duża niechęć do przedmiotu? Aż 63% młodzieży 9–17 uważa, że zajęcia z WF‑u są zwyczajnie nudne i nieatrakcyjne. Trudno im się dziwić. Brak infrastruktury, sprzętu i szkoleń dla nauczycieli to tylko wierzchołek długiej listy problemów. 

Wyzwaniem kampanii było przełamanie bariery traktowania WF‑u jak przedmiotu drugiej kategorii, ignorowanego przez system edukacji i społeczeństwo.

Strategia

Aby przywrócić wychowaniu fizycznemu należytą rangę, wykorzystaliśmy kontekst egzaminów maturalnych. Matura to egzamin dojrzałości, do którego wszyscy podchodzą na serio. Uczniowie przygotowują się przez lata, rodzice inwestują w korepetycje, a szkoły wdrażają rozszerzone programy nauczania. Wychowanie fizyczne także powinno korzystać z tych przywilejów, dlatego – jako Decathlon – postulowaliśmy o wprowadzenie MATURY Z WF‑u. W Polsce można zdawać egzamin z religii i języka kaszubskiego, więc dlaczego wychowanie fizyczne stanowi wyjątek?

Sposób realizacji

1. Kreacja 

Na kilka dni przed rozpoczęciem matury 2023 w „Gazecie Wyborczej” opublikowaliśmy próbny arkusz maturalny z zadaniami z WF‑u, który rozpoczął akcję propagowania wychowania fizycznego w polskich szkołach. W tym celu utworzyliśmy petycję do Ministerstwa Edukacji, która była promowana przez sportowców, celebrytów i influencerów. 

Równocześnie z działaniami świadomościowymi, udowadnialiśmy, jak bardzo aktywność fizyczna wpływa na nasze życie. Z ambasadorami Decathlonu udzielaliśmy korepetycji ze sportu, a w czasie eventów realizowaliśmy próbne egzaminy. Każdy – w tym przede wszystkim dorośli (!) – mógł na własnej skórze przekonać się, czy zda maturę

2. Media mix 

Kampania stanowiła synergię pomiędzy działaniami płatnymi a buzzem PR-owym, jaki te działania wywołały.

W ramach kampanii mediowej postawiliśmy na zasięgowe działania wizerunkowe oparte na manifeście kampanii emitowanym jako digital wideo oraz content socialowy. Manifest targetowaliśmy do osób, którym bliskie są sprawy młodych: rodziców, nauczycieli, a także samych zainteresowanych, czyli uczniów i studentów.

Nośny temat przełożył się na zainteresowanie mediów. Publikacje dotyczące pomysłu wprowadzenia matury z WF wręcz zalały portale ogólnopolskie, zapewniając nam dodatkowy zasięg na poziomie 11,4 mln o łącznej wartości AVE 3,26 mln. 

Aby poruszyć najbardziej aktywnych społecznie odbiorców, zrealizowaliśmy digitalową kampanię performance’ową kierującą do e‑petycji (social/display).

Uzupełnieniem media mixu był outdoor w miastach studenckich i murale w popularnych warszawskich miejscówkach dla młodych.

Rezultaty

Zrealizowaliśmy cel kampanii: z sukcesem zainteresowaliśmy opinię publiczną tematem jakości WF‑u w polskich szkołach.

14 000 000 odbiorców kampanii digitalowej.
3 000 000 wyświetleń treści influencerskich. 
1 000 publikacji mediowych z AVE wynoszącym 3,3 mln zł. 
167 000 wizyt na stronie akcji. 
25 000 podpisów pod petycją. 
17 000 poruszonych dzieciaków w ramach zajęć współorganizowanych przez Decathlon. 
Tysiące komentarzy entuzjastów pomysłu pod artykułami PR-owymi i w social mediach. 
JEDEN najważniejszy komentarz ministra edukacji, który zobowiązał się do rozwoju pomysłu nadania WF-owi wyższej rangi w polskich szkołach. 

Podsumowanie

Wykorzystaliśmy synergię mediów i pozyskanego buzzu do propagowania ważnej społecznie idei „Matury z WF‑u”. Za pomocą połączonych działań online/offline dotarliśmy do 14 mln odbiorców, a siła społeczności w social mediach napędziła ich do działania. Poruszyliśmy ważny temat usportowienia dzieci, wywołaliśmy falę dyskusji w komentarzach i wśród influencerów. To przełożyło się na 25 tys. podpisanych petycji i zajęcie stanowiska przez ministerstwa sportu i edukacji.

Czas trwania kampanii 

Maj 2023