Kategoria: MIXX for Good Purpose
Kampanie, które inspirują do działań altruistycznych lub zmiany zachowania w imię wyższego dobra. Takie, które realizują cele o znaczeniu społecznym. Działania pro bono, kreacje zrealizowane w imieniu organizacji non-profit i agend rządowych, a także akcje CSR i edukacyjne prowadzone przez biznes. Sponsor kategorii

Nagrodzone kampanie:

  • BRĄZOWA STATUETKA

Intel Aktualizuje Bajki

Klient: Intel

Zgłaszający: Monday Group

Zespół:

Monday Group: Adam Kozłowski, Martyna Zarembska, Ewelina Superson, Zuzanna Wiechowska, Monika Wojciechowska-Boruta, Eliza Ryglewicz, Łukasz Bury, Rafał Pajączek 

Intel: Aleksandra Bojanowska, Katarzyna Przedpełska, Katarzyna Cichocka, Irina Ledyaeva, Dominika Arendt, Daria Rutkiewicz, Kseniya Petukhova, Sławomir Jankowski

Koncepcja kampanii

Najwięcej programistek odchodzi z zawodu jeszcze w przedszkolu… Kodowanie dziewczynek, żeby myślały jak Kopciuszki, nie zaowocuje przyszłymi Adami Lovelace. Wiedzieliśmy, że aby coś zmienić, musimy sięgnąć do źródła problemu.

Zmiana sytuacji kobiet w IT zaczyna się od zmiany komunikatów, którymi otaczamy przedszkolaki – zarówno dziewczynki, jak i chłopców. Zanim świat przekona dziewczynki, że nie są tak mądre jak chłopcy, a chłopców, że dziewczyny nie nadają się do informatyki, postanowiliśmy wykorzystać to, co jest im najbliższe – bajki!

Cele kampanii

Jako wskaźniki sukcesu przyjęliśmy liczby związane z dotarciem naszych materiałów edukacyjnych i książki do dzieci oraz z zainteresowaniem odbiorców naszymi warsztatami.

Chcieliśmy, aby nasza książka i materiały dotarły do
15 026 dzieci w całej Polsce, a warsztatami zainteresowało się 416 placówek przedszkolnych.

Wyzwanie

Stereotypy płciowe dotyczące zainteresowań docierają do dziewczynek już od najmłodszych lat. Często znacznie chętniej przypisujemy chłopcom zainteresowanie tematem technologii, uznając, że dziewczynki nie pasują do komputerów i robotów. Przekonania te zostają z dziećmi na całe życie, w efekcie czego wśród studentów kierunków nowotechnologicznych na polskich uczelniach w 2015 kobiety stanowiły 15% studentów i odsetek ten w ciągu 5 lat wzrósł jedynie o 1%. Ten wynik utrzymuje się do teraz.

Zanim świat przekona dziewczynki, że nie są tak mądre jak chłopcy, a chłopców, że dziewczyny nie nadają się do informatyki, postanowiliśmy wykorzystać to, co jest im najbliższe – bajki!

Strategia

Wybraliśmy cztery klasyczne bajki, których głównymi bohaterkami są kobiety, a następnie je zaktualizowaliśmy. Zachowując formułę oryginału, wprowadziliśmy do opowieści nowe technologie, dzięki którym bohaterki radzą sobie z przeciwnościami losu samodzielnie – bez pomocy książąt czy wróżek. Pokazaliśmy, że księżniczki też potrafią kodować, budować roboty i że nie zawsze marzą o pójściu na bal. Czasem marzą o studiach na uczelni technicznej. Bo jak powiedziała kiedyś Marian Wright Edelman: „Nie możesz być tym, czego nie widzisz.”.

Sposób realizacji

1. Kreacja 

Kamieniem węgielnym projektu była seria warsztatów dla dzieci, scenariusze lekcji dla opiekunów oraz książka „Bajki Zaktualizowane”. Napisana wspólnie z inżynierami z firmy Intel książka zawierała uaktualnione bajki: Kopciuszek – programistka, Jaś i Małgosia – hakerzy, Roszpunka – inżynierka oraz Królewna Śnieżka – konstruktorka. Projekt zainaugurowaliśmy konferencją prasową zorganizowaną na Politechnice Warszawskiej i publikacją animowanego spotu, którego narratorką była ambasadorka projektu – aktywistka Janina Daily. Za pomocą bajkowej narracji opisywał on problem i zachęcał do odwiedzenia strony internetowej projektu, na której dostępne były wszystkie materiały do pobrania za darmo: „Bajki Zaktualizowane” w formacie PDF i audiobook, scenariusze lekcji, karty pracy i kolorowanki. Przedszkolom oferowano również zapisy na warsztaty dla dzieci prowadzone przez fundację i inżynierów Intela. W ciągu dwóch miesięcy fazy głównej projektu przeprowadzono warsztaty w 12 grupach przedszkolnych w Gdańsku i Warszawie.

Równolegle prowadziliśmy również intensywne działania PR (płatne oraz klasyczne). Tym sposobem znaleźliśmy się w największych ogólnopolskich mediach oraz w social mediach influencerów związanych z tematyką parentingową i technologiczną. Udało nam się również uzyskać patronaty dla naszej książki od mediów takich jak: Spidersweb, Mamadu oraz Zawsze Pomorze.

2. Media mix 

Działania digitalowe wynosiły 61% wszystkich działań w projekcie. Działania podjęte poza digitalem to: patronaty medialne (24%) oraz konferencja prasowa (15%).

Budżet w ramach działań digitalowych został podzielony następująco: 

social media – 64%, 
online wideo – 26%,
display – 10%.

Naszym najważniejszym punktem styku były działania podejmowane przez Janinę Daily w jej social mediach. W trakcie trwania kampanii przygotowała dla nas 3 posty Facebook/Instagram oraz szereg stories na swoim Instagramie. Pojawiła się również na konferencji, która pozwoliła nam nagłośnić temat kampanii wśród mediów i influencerów. Dzięki patronatom medialnym projekt „Intel Aktualizuje Bajki” zaistniał na portalach takich jak: Mamadu, SpidersWeb oraz Zawsze Pomorze.

Rezultaty

Zasięg projektu to ponad 19 mln UU; materiały ze strony pobrało ponad 3 tys. osób; na warsztaty zgłoszono ponad 400 przedszkoli. „Bajki Zaktualizowane” dotarły do ponad 28 000 dzieci. Informacje o projekcie były rozpowszechniane przez media klasyczne i digitalowe oraz influencerów. Rowery miejskie Veturilo udostępniły nam za darmo swoją powierzchnię reklamową. Fundacja sprzedaje fizyczną wersję książki, dochód przeznaczając na działania statutowe oraz kontynuuje prowadzenie warsztatów.

Podsumowanie

Kampania „Intel Aktualizuje Bajki” udowodniła, że temat dziewczynek w technologii jest coraz ważniejszy dla rodziców i nauczycieli. Zauważają oni nierówność reprezentacji płciowej w tej branży i chcą walczyć ze stereotypami, które są jej powodem. Nasz projekt nie tylko zapoczątkował tę dyskusję na szeroką skalę, ale również realnie wsparł rodziców i nauczycieli. Fundacja IT Girls kontynuuje prowadzenie lekcji na podstawie naszych materiałów oraz prowadzi sprzedaż papierowej wersji naszej książki, z której dochód wspiera fundację w kolejnych działaniach na rzecz dziewczyn w IT.